De schrik van de watersporters

Een dagje varen kan, los van de gestegen brandstofprijzen, flink in de papieren lopen als je de regels niet kent.

Bingo! We zijn nog geen minuut aan boord van de P59 of de eerste overtreder is al gespot. Een waterscooter met daarop twee getatoeëerde jongens vaart aan de verkeerde kant van de rivier.

‘Verkeerde wal varen’, zegt Martin Henzel, operationeel chef bij de waterpolitie Dordrecht. ‘Dat is de meest gemaakte fout.’ En er staat een boete op van 90 euro.

Regels kennen
Een dagje varen kan, los van de gestegen brandstofprijzen, flink in de papieren lopen als je de regels niet kent. En dat velen die niet kennen, blijkt wel uit hoe druk de waterpolitie het in de zomer heeft, als er meer recreatievaart is.

‘Dit is een van de drukst bevaren routes van Nederland. Er zijn veel toeristen uit Engeland, Zweden, Frankrijk en Duitsland. Die mensen varen vaak midden op het water. Ze hebben geen idee hoe druk de Nederlandse vaarwateren zijn’, vertelt Frank Vlaming (50), die aan het roer staat van de P59, een van de vaartuigen van de waterpolitie unit Rivieren-West. Het team opereert vanuit Dordrecht, waar de Oude Maas, de Noord en de Merwede samenkomen. Vlaming ergert zich vooral aan waterscooters die met grote snelheid dicht langs de kades varen. ‘Ze vinden het belangrijk om gezien te worden. Heel hinderlijk. Maar ook gevaarlijk. Er zijn hier vervelende dingen gebeurd, tot dodelijke ongelukken aan toe.’

(tekst loopt door onder video)
]]>

Vlaming heeft het nog niet gezegd of daar schiet in de verte alweer een waterscooter voorbij. Dit keer wil iemand een spelletje spelen met de politie. Martin Henzel (58): ‘Hij was rondjes aan het draaien bij een kruising. Dat is echt heel gevaarlijk. Toen hij ons zag, schoot hij meteen de haven in. Maar we hebben hem met onze twee speedboten ingesloten, dus we kunnen hem zo pakken.’

Goede vangst
Het blijkt een goede vangst. De overtreder heeft geen vaarbewijs, geen legitimatie en geen registratiebewijs bij zich. De scooter wordt meteen in beslag genomen en de verdachte wordt nog dezelfde middag voorgeleid. Hij blijkt ook nog 1.000 euro aan openstaande boetes te hebben.

Henzel is door zijn functie als operationeel chef tevens hulpofficier van justitie en doet de voorgeleiding zelf. Het is een veelzijdige baan, vindt hij. ‘Er komt veel bij kijken. Je hebt naast de recreatievaart natuurlijk te maken met de beroepsvaart, die veel regelgeving kent, bijvoorbeeld met betrekking tot afvalstoffenvervoer en rusttijden. Je moet dus goed op de hoogte zijn van de regels. Bovendien stellen officieren van justitie steeds hogere eisen aan de kwaliteit van een proces-verbaal.’

Varend bureau
Er werken 22 mensen bij de unit Rivieren-West, van wie er twee operationeel chef zijn. Het team heeft de beschikking over twee grotere boten, die in feite dienst doen als varend bureau. Daarnaast zijn er twee snelle vaartuigen: een opvallende en een onopvallende speedboot.

Agent Mark Schools (30) vaart vandaag op de onopvallende boot, under cover. Het is geen slechte dag om te varen, vindt hij. ‘Lekker weertje, maar wel erg druk vandaag. Veel recreatievaart.’ Hij demonstreert hoe hard zijn boot kan: 80 kilometer per uur. ‘Werken bij de waterpolitie is mooi’, vindt zijn chef Martin, ‘maar we hebben nu te maken met veel uitstroom van ouder personeel.’

De vacatures, in zijn regio momenteel zes, zijn moeilijk op te vullen. Vooral omdat voor een baan bij de waterpolitie specifieke nautische kennis vereist is. ‘Het is lastig goede sollicitanten te krijgen. Je moet aan veel eisen voldoen en een aantal opleidingen hebben: het politiediploma, vaarbewijs (klein én groot), het ‘vaarbekwaamheidsbewijs politie’ en een radardiploma. En dan is een beginsalaris van 1.200 euro netto niet echt aantrekkelijk.’

Binnenvaart
Dat bevestigt ook Ed Kraszewski van het KLPD, waar de waterpolitie onder valt. ‘We proberen met advertenties in vakbladen als Schuttevaer personeel te werven. Maar het is voor mensen die bijvoorbeeld uit de binnenvaart komen wel een stap terug in salaris. Voor wie nog geen grote financiële verplichtingen heeft, is het heel aantrekkelijk werk. Je hebt te maken met prachtig materiaal. De Nederlandse waterpolitie heeft het mooiste materiaal en de modernste vloot van Europa.’

Met mooi weer op een snelle boot over het water jakkeren heeft dus ook zijn charmes, ondanks de misschien geringe financiële beloning? Voor Martin Henzel wel, hoewel hij tegenwoordig ook veel op het bureau werkt. ‘Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt, dus het kan niet beter.’

Minder mooi is het eerste vaardagje voor de familie in zwemkleding op een grote speedboot. Ze worden door het team aangehouden, omdat ze ongeveer alles verkeerd doen wat je maar verkeerd kunt doen: rood licht negeren (‘niet gezien’), verkeerde wal varen (‘ik dacht dat dat mocht hier’) en ze hebben vaarbewijs noch registratiebewijs bij zich (‘heb ik normaal altijd bij me, alleen vandaag niet!’). Totale boete: 430 euro.

Maar de overtreder krijgt kwantumkorting. Henzel: ‘We willen de mensen echt niet het vel over de neus halen, dus we rekenen meestal maar één boete, de hoogste.’ De familie kijkt er wat sipjes bij. Is hun dag nu verpest? De bestuurder: ‘Een beetje wel ja, één klein foutje en dan dit. Jammer.’

De nieuwe pakken van de waterpolitie (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden