De rechtop staande neus is BMW's erfgoed

Wááát! De BMW-neus staat weer rechtop.

Beeld epa

Op zich is de deze maand als conceptcar gepresenteerde BMW X7 niets opzienbarends. Gewoon een poging óók een suv in de slagschipcategorie van de Range Rover te brengen. Maar in designtermen is er wél eenaardverschuiving te ontwaren. De beroemde BMW-neus, bestaande uit twee tegen elkaar aan geplaatste neusgaten, staat weer rechtop. Dat is voor het eerst sinds 1991.

Dat valt op, want BMW's neus is een van de consequentst volgehouden ontwerpelementen uit de autogeschiedenis. In 1930 was hij voor het eerst te zien. Sindsdien zijn er maar een stuk of vier modellen geweest zonder de dubbele grill. Doordat die dingen al zo lang bestaan, kun je er de geschiedenis van het auto-ontwep aan aflezen. Tot midden jaren vijftig waren de gaten verticaal, omdat de motorkap van de meeste auto's uitmondde in een punt. Die verticale vorm veroorzaakte verwarring over de naam van de neusgaten. Officieel heten ze de BMW-Niere, maar iedereen weet dat de voorkant van de auto een gezicht is. U heeft uw nieren niet tussen uw ogen hangen.

In de jaren zestig en zeventig kregen autogrills een horizontale uitvoering en veranderden de BMW-neusgaten in een sierelementje in het midden. Nog steeds verticaal, maar stukken minder. Daar besefte BMW volgens mij dat ze, meer dan welke andere autofabrikant, een echt neusgelijkend ding in handen hadden. Al kon je in de verticaliteit ook nog lange voortanden zien.

Intussen had BMW de neusgaten zo lang volgehouden dat ze misschien nog wel méér werkten als logo dan het BMW-logo zelf. Dus toen het in de jaren tachtig (was het de crisis?) mode was auto's ingetogener te ontwerpen en de logo's klein te houden, kregen de BMW's benepen neusjes. Eind jaren negentig doken - in navolging van luxemerken-T-shirts - grotere logo's op én een dikkere BMW-neus. Ook platter, want autogezichten kregen, aangejaagd door de groep mobiele leasebakmannetjes, een steeds agressiever uiterlijk. BMW's windhondenneusje veranderde in de kop van een pitbull.

Nu staat de neus dus weer rechtop. Volgens Adrian van Hooydonk, de Nederlandse ontwerrpchef van BMW, wil dat luxe uitdrukken, want luxe = ruimte, en ruimte = verticale belijning.

Maar volgens mij kan die neus niet platter. Heritage is het woord dat tegenwoordig elk zichzelf respecterend merk laat vallen. En ziedaar: de rechtop staande neus is BMW's erfgoed.

Elke twee weken schrijft Sheila Sitalsing of Chris Buur over wat hun is overkomen of opgevallen op de weg en in de berm.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden