De Rabo zorgt voor u

De Rabobank gaat met zijn beleggende klanten duidelijker afspraken maken dan voorheen, daartoe aangezet door recente schandalen en teleurstellingen. De 'zorgplicht' is weer helemaal terug....

Stel, je wil gaan beleggen. Makkelijk zat, roepen behulpzame collega's; drie keer gericht klikken bij een banksite naar keuze en klaar ben je. Aan de gang met aandelen, obligaties, opties, futures en warrants tot je miljonair bent, of blut. Flits mee met het de rest van het kapitaal en voor je het weet zing je vanachter je pc: no, no limits! Of je slaakt beurskreten die anderszins de indruk moeten wekken dat een en ander nooit ophoudt.

Banken hebben een bepaald belang bij het beeld dat beleggen in allerlei opzichten flitsend is: het trekt klanten. Maar soms krijgen ze er een beetje genoeg van. Dan gaan bankemployés zelf wat al te vlot te werk en dat loopt niet altijd goed af. De Rabobank bijvoorbeeld maakte de laatste jaren affaires mee in Leek en Apeldoorn en najaar 1998 met beleggingsclub D'n Anwas in Doetinchem. En ABN Amro dreigt een traditie op te bouwen in mislukte beursintroducties. Enige jaren geleden was er Smit Transformatoren, het bedrijf met de vroegste winstwaarschuwing ter wereld, enkele weken na de beursintroductie. Dat gaf de beurskoers en het vertrouwen in lead manager ABN Amro zo'n knauw dat de bank zich genoodzaakt zag beleggers schadeloos te stellen. En inmiddels is er de beursgang van World Online, waarbij weer vraagtekens worden gezet bij de kwaliteit van het voorwerk van 's lands grootste bank.

Bij deze teleurstellingen dan wel schandalen spelen volgens de Rabobank ook de verwachtingen van de beleggers zelf een belangrijke rol. Dat valt in ieder geval af te leiden uit een nieuw instrument van risico-management dat die bank in gebruik neemt. Bij monde van woordvoerder H. van Zon is de bank overigens de eerste om toe te geven dat het terugbrengen van de claimgevoeligheid van de bank ook tot de doeleinden van de nieuwe opzet behoort. 'We willen tot betere en vooral duidelijker afspraken komen met de klant en we zien dat in het belang van beiden', aldus Van Zon. De nieuwe werkwijze houdt in dat met name de intake van de nieuwe klant uitgebreider wordt, uitmondend in een door beide partijen te ondertekenen afsprakenpakket.

Voor alle duidelijkheid; het hierboven geschetste beeld van 'beleggen na drie keer klikken' is bij geen enkele bank mogelijk, ook al wordt vaak die indruk gewekt. Alleen al het openen van een effectenrekening en het sturen en na ondertekening terugsturen van de door de Stichting Toezicht Effectenverkeer verplicht gestelde 'cliëntenovereenkomst' kost enkele dagen. De meeste banken vragen daarnaast of u niet even langs wil komen voor een praatje op een van de vestigingen. Met andere woorden; wie zonder voorbereidingen 'bij wijze van impulsaankoop' dus 'even tienduizend putcontracten Baan' wil aanschaffen komt nog altijd bedrogen uit.

Het 'praatje' was bij de Rabobank altijd al verplicht, maar zoals gezegd wordt dat nu uitgebreid. Het gesprek moet leiden tot een duidelijk risicoprofiel, passend bij de persoonlijke omstandigheden van de klant, aldus Van Zon. 'We praten over de pensioenvoorziening, over andere al dan niet verzekerde inkomensrisico's, over beschikbare reserves. Vervolgens komen we tot een risicoprofiel door de beleggingshorizon, het beoogde rendement en de acceptatiegrens van verliezen te bespreken. Het resultaat is een profiel dat kan variëren tussen zeer defensief en speculatief. Dat profiel gaat vervolgens dienst doen als harde limiet bij beleggingsbeslissingen. Past een bepaalde voorgenomen transactie niet in het profiel, dan treedt er automatisch een alarm in werking dat voorkomt dat die transactie wordt uitgevoerd.'

Of de klant de beleggingsbeslissingen zelf neemt en uitvoert, doet er niet toe. 'Zowel de adviseur van de bank als de klant zelf krijgen die grenzen opgelegd. Natuurlijk is het mogelijk het risicoprofiel te wijzigen, maar dat gebeurt alleen na zorgvuldig overleg.'

De Rabobank hoopt met de nieuwe opzet op minder ellende tussen klant en adviseur, maar waterdicht is het systeem niet. Ten eerste blijven er natuurlijk altijd boeven aan beide kanten en ten tweede geldt er een betrouwbaarheid van 95 procent voor de percentages in de verschillende profielen. 'Gebaseerd op zestien jaar onderzoekservaring met beleggingsportefeuilles', stelt Van Zon. Maar ja, beleggingsresultaten uit het verleden.....

Navraag bij andere banken leert dat de Rabobank vrijwel alleen staat in deze hernieuwde aandacht voor de 'zorgplicht' van financiële instellingen. Gesignaleerd wordt dat er eerder sprake is van een tegengestelde tendens; steeds meer beleggers willen steeds minder polonaise aan hun lijf en die klanten moeten ook worden geholpen. Wij zorgen ook goed voor onze beleggers, maar die zorg moet niet omslaan in betutteling, zo klinkt het dan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden