De overgang van fossiel verleden naar elektrische toekomst leidt tot heerlijke experimenteerdrift

Volvo start submerk!

Beeld Polestar

Ik had weer eens grandioos gelijk. Alpine, het charmante sportautootjesmerk uit de jaren zestig en zeventig dat dit jaar door Renault wakker werd gekust, gaat uitgroeien tot een volwassen submerk, dat met duurdere modellen, dus hogere marges, lekker geld gaat verdienen voor Renault. Toen Alpinebaas Michael van der Sande in april zei dat ze eerst maar 'ns gingen kijken hoe hun eerste modelletje het deed voor ze over verdere plannen gingen nadenken, schreef ik al (aan deze borstklopperij mag u mijn onzekerheid aflezen) dat het mijn beredeneerde gok was dat Renault met Alpine ging doen wat Citroën met DS gelukt was: een premium submerk in het leven roepen.

En ziet: in september kondigde Renault aan dat Alpine een SUV ontwikkelt, te koop in 2019, en SUV's zijn de verkoopknallers onder de autosegmenten.

Heel lastig was mijn voorspelling nou ook weer niet, want exclusieve submerken zijn totaal tijdgeest. Opwindendste nieuws: Polestar, de firma die tot nu toe voornamelijk opgevoerde Volvo's hemelsblauw spuit, wordt een heus merk dat zich richt op elektrische spektakelstukken. Om Tesla in de kuiten te bijten. Onder Volvovlag, maar met eigen modellen die, hoewel overduidelijk Volvobroertjes, louter het eigen Polestarlogo voeren.

Dat logo is overigens het oude Citroënlogo, dat wat anders uit het Yahtzeebekertje kwam geschud, zodat het nu, à la het Navobeeldmerk, een gestileerde ster vormt. Een awkward voetnoot in de autogeschiedenis, helemaal omdat het logo van Citroëns eigen submerk DS óók al een geherarrangeerde compositie van Citroëns double chevron is. Maar dit terzijde.

Wat leert ons dit? Dat het, vanuit het oogpunt Help Meer Spannende En Originele Nieuwe Ontwerpen De Weg Op, enorm goed nieuws is dat de auto-industrie in een lastige overgangsfase zit, tussen fossiel verleden en elektrische toekomst. Dat zichzelf moeten heruitvinden leidt tot heerlijke experimenteerdrift.

En dat het, vanuit hetzelfde oogpunt, geweldig heeft uitgepakt dat Volvo in handen is van de Chinese autoreus Geely. China wil, zoals bekend, leidend worden in elektrische auto's. En met Volvo hebben ze er echt zin in. Ze laten de Zweden, die de stijlvolle geliktheid in hun in Cos gemarineerde genen hebben zitten, lekker hard hun eigen gang gaan.

Volvo's designheld Thomas Ingenlath gaat Polestar leiden. Verlustig je op polestar.com aan de lijnen van de Polestar 1. De Chinese versie van die site ging overigens uren eerder in de lucht dan de Engelse. Het is duidelijk waar de toekomst vandaan komt.

Elke twee weken schrijft Sheila Sitalsing of Chris Buur over wat hun is overkomen of opgevallen op de weg en in de berm.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden