De natuurtuin heeft de toekomst

Wie van zijn tuin een strak gemeubileerde loungeplek heeft gemaakt, loopt een trend achter. Het moet weer groen en natuurlijk. Beter ook voor de verwerking van een hoosbui.

Beeld anp

Een terrashaard bij de buitenkeuken met een koelkastje en een vriezer. Op het betegeld terras natuurlijk een barbecue en soms zelfs een pizza-oven. Terrasverwarming voor kille avonden. Bij plakkerig warm weer is er de regendouche of hottube.

De opgefriste terrasbewoner of tuinbezitter kan daarna met een biertje op de loungebank op een kunstgrastapijtje relaxed kijken naar het EK voetbal, de Tour de France of de Spelen op een groot tv-scherm, speciaal voor buiten. Is u een sporthater? Geen nood, er zijn ook draadloze audioversterkers te koop. Geen gehannes met snoeren. De Groenredactie kijkt zijn ogen uit.

De tuin is in tien jaar steeds meer een verlengstuk van de woonkamer geworden en niet alleen voor personen die parkachtige oppervlakten tot hun beschikking hebben. De site tuintuin.nl levert de loungetrends voor 'tuinkamers' om kleine stadstuintjes en balkons op te pimpen. Een gevlochten wicker met weersbestendige kussentjes zijn na een buitje binnen een half uur weer droog. Zachte, lichte kleuren dit jaar!

De tegeltuin is uit Beeld anp

Grondstoffen en energie

Ook het tuinhuisje maakt een opmars door, naar verluidt ten koste van de vijver. Zo'n prefab huisje van hout of kunststof is onderhoudsvriendelijk. Populair zijn de composieten, met een mooie houtnerf ribbel.

De tuin is big business. Tuincentra zetten in 2015 bijna 1 miljard euro om van de 3,5 miljard euro die we in 2015 aan onze tuinen besteedden, berekent Tuinbranche Nederland. Bijna 400 miljoen is voor de geraniums, lavendel, graszoden, rozen en dergelijke. Zo'n 600 miljoen wordt besteed aan 'niet-levend' materiaal, zoals tegels, tuinhuisjes, schuttingen. Tuinbranche Nederland schat de uitgaven aan het hierboven beschreven kleine spul op ongeveer 50 miljoen per jaar.

Al die gadgets verbruiken energie en de productie ervan kost grondstoffen en energie. Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal heeft de opmars van het tuinspul met lede ogen aangezien. Ze keert zich niet tegen de trend, maar beperkt zich tot het bekende commentaar. 'Neem eens een dekentje of desnoods een vuurpot die warmte en licht geeft op basis van een gel', zegt woordvoerder Ingrid Aaldijk. 'Dat geeft minder stank en minder luchtverontreiniging.'

Hetzelfde voor de barbecue: 'Schaf een niet te grote aan. Liefst op gas of elektriciteit en als je toch houtskool wilt, zorg dan dat ze uit verantwoord beheerde bossen komen. Of kies voor kokosbriketten. Die branden langer en zijn gemaakt van natuurlijk afval.'

Voor zaken als buitenkeukenmeubels, douches, hottubes, televisie en audio-apparatuur heeft de organisatie geen specifieke adviezen. Behalve dan om te kiezen voor zuinige apparatuur en meubels die tijdloos zijn. En ook: 'Neem kleine accessoires die je eventueel vervangt wanneer je stijl of de trend verandert.' Duidelijk is ook dat veel bestrating voor slechte waterafvoer en meer hitte in de tuin zorgt.

Opmerkelijk is dat de trend al aan het veranderen is in de richting van een meer natuurlijke tuin, als we de tuinbranche mogen geloven. 'Het klopt dat de laatste tien jaar de aanschaf van levend materiaal is gedaald ten voordele van dood materiaal', zegt Brenda Horstra, adjunct-directeur van Tuinbranche Nederland. Campagnes als 'de tuin als tweede huiskamer' en de media-aandacht in bijvoorbeeld de vele tv-rubrieken hebben mensen volgens haar aangezet tot verstening, lounging en gadgets.

Beeld anp

Dichter bij de natuur

'We staan echter aan het begin van een nieuwe trend, namelijk om de tuin weer meer levend te maken. De tuin moet zeker plezier en comfort bieden en je moet op een terras kunnen zitten met een stoel en tafel. En de barbecue is waarschijnlijk ook wel een blijvertje. Maar we willen de consument echt bewegen om de tegel eruit te halen en de planten erin te zetten.'

Na jaren het omgekeerde te hebben gepropageerd, staat de tuinbranche nu dus op het punt een serieuze campagne voor een groenere tuin te beginnen. Vooral de dertigers zullen daarbij speciale aandacht krijgen. 'Zij hebben het druk met banen en kinderen en lijden daardoor aan een grote druk op de vrije tijd. We moeten hen tegemoet komen met makkelijke planten", zegt Horstra.

Ook Intratuin, met 59 filialen en met 30 procent marktaandeel marktleider in Nederland, ziet niets minder dan een tegenbeweging ontstaan, zegt directeur Peter Paul Kleinbussink. 'Er komt meer bodembeleving na jaren van verstening. De tuin zal weer dichter bij de natuur komen te staan. Dat is nodig omdat het klimaat verandert en de verharde tuinen in de versteende Vinex-wijken de hoosbuien niet kunnen opvangen'.

Zaken als de buiten-tv en de snoerloze audio-apparatuur zijn populair bij een minderheid, benadrukt hij. 'Dat zijn uitwassen van een hele kleine doelgroep die commercieel echt niet aantrekkelijk is voor de tuincentra.' Intratuin ziet het als taak om de vergroening van de tuin te gaan koppelen aan gemak. 'Zoals met bodembedekkende planten en boomschors in plaats van tegels en onkruidbestrijdingsmiddelen. Een klimop die vogels, vlinders en bijen aantrekt, is natuurlijker dan een hekwerk of schutting.'

Is dat commercieel dan wel aantrekkelijk? Kleinbussink: 'Het is absoluut een businessmodel. We verdienen zeker niet minder op een serie klimop-planten dan op een houten hekwerk.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.