De mooiste autofronten en -konten

Het katern V is jarig en wordt deze maand vijf jaar. Starend in de verjaarskaarsjes vroegen we ons af: waar staan we nu? Met de cultuur in de breedste zin des woords, al die jaren ons onderwerp? Een wilde mix aan hoogtepunten: wat vond V het beste/mooiste/grappigste van de afgelopen vijf jaar?

Alfa Giulietta

Ere wie ere toekomt: Alfa zag zo'n beetje als eerste de mogelijkheden van de nieuwe led-achterlichten. Velen volgden, maar de originaliteit van de liggende aanhalingstekens is niet meer geëvenaard. En omdat Alfa later bovendien het bumperloze front nog wat extremer maakte, valt de Giulietta net binnen de vijfjaarsgrens.

Citroën C4 Cactus

Als-ie in het donker komt aanrijden, denk je dat er een grommende Range Rover Evoque nadert. Komt door de agressief smalle ledlampjes boven de eigenlijke koplampen. Maar de C4 Cactus gromt niet; sterker, het is niet eens een C4. Citroëns Cactus, gebouwd op het onderstel van de C3, is een zeldzaam geslaagde grap en instantklassieker.

Dacia Duster

Ja, natuurlijk is de derrière van, zeg, een Jaguar F-type mooier, maar er is ook nog zoiets als prijs-kwaliteit. En als je met zo'n goedkope SUV zo'n uitgebalanceerde, eigenzinnige én herkenbare achterkant durft te maken - de meeste goedkope modellen doen niets liever dan lijken op duurdere - verdien je een eervolle vermelding. Wel even die naam veranderen.

Ford Mustang

Natuurlijk is deze auto ordinairder dan een messing keukenkraan op een wit marmeren aanrecht, maar het front van de nieuwe Ford Mustang is in alle opzichten precies wat-ie moet zijn: agressief en bruut. En - heel knap - hij lijkt nog altijd op de eerste versie.

Lexus LC500

We kunnen onze ogen onmogelijk afhouden van de achterlichten van de nieuwe Lexus LC500. Jongetjesesthetiek in spiegelpaleisuitdossing, zonder meer. En toch: prachtig. Overigens heeft de DS3 ze ook. Maar dan kleiner, en daardoor minder imposant.

Mercedes C-Klasse

Groter en toch bescheidener: Duitser wordt het niet. Sommigen betreuren de transfer van de ster. Maar de nieuwe opstelling van het forsere merkteken in de vernieuwde grille heeft alleen maar goed gedaan: eindelijk lijkt Mercedes ook uiterlijk helemaal mee te gaan met zijn tijd. En neem je daarbij de in variabele strepen opduikende achterlichten in ogenschouw, dan blijkt de saaie auto van weleer een designwondertje te zijn geworden. Hulde.

Mini Clubman

Kijk nou toch, die twee deuren, die twee ruitenwissers, die smalle lampjes, helemaal 1969. In een eigenlijk te hip autootje - rond de Zuidas lijkt elke tweede beginnende leaser erin te rijden - zo respect tonen voor het verre verleden: verrukkelijk. In de nieuwste versie, die zijn plek in dit lustrum rechtvaardigt, zijn de lampen jammer genoeg groter en vetter gemaakt, maar dat laat de charme van de Clubman onverlet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden