Eet wijzer gezonder eten

De meeste mensen willen ‘gezonder eten’. Maar hoe doe je dat precies?

Is ‘gezonder eten’ ook een van uw goede voornemens?

Beeld ANP

Wat is gezonder eten precies?

Kijk op de site van het Voedingscentrum. Samengevat: voor de meeste mensen is ‘gezonder eten’: minder suiker, zout en verzadigd vet en vooral veel meer groenten.

Waarom zijn groenten eigenlijk zo gezond?

Het eten van voldoende groente verkleint het risico op hartziekten, darmkanker, longkanker en beroerte, verlaagt hoge bloeddruk en vermindert de kans op diabetes type 2. Groenten bevatten vezels, allerlei vitamines en mineralen en zogenaamde ‘bio-actieve stoffen’. Maar waarom ze nou precies zo goed zijn, weten we niet. Feit is dat je groenten niet kunt vervangen door een vitaminepil of een extra stuk fruit: daar zitten weer andere voedingsstoffen in.

Maar we eten toch al meer groenten dan vroeger?

Ietsje meer, klopt. Nederlanders eten gemiddeld zo’n 139 gram groente per dag: twee jaar geleden was dat nog 125 g. Opvallend genoeg is er nauwelijks verschil tussen mannen en vrouwen, terwijl dat vaak wel wordt gedacht. Maar het advies van de Gezondheidsraad is om dagelijks minstens 250 gram groenten te eten. Dat kan het gewicht zijn van rauwe, maar schoongemaakte tomaten, komkommers of paprika’s, maar bij bijvoorbeeld bladgroenten als spinazie en andijvie gaat het om het gekookte (gare) gewicht. En 300 tot 400 gram zoals het Britse advies luidt, is waarschijnlijk nog gezonder.

Pff.. Ik ben geen konijn!

Ook konijnen verdelen hun groenteconsumptie over de dag, zoals het Voedingscentrum adviseert. Een paar tomaatjes of mini-paprika’s bij de lunch wegen al snel 100 gram. Maar het probleem blijft dat veel mensen groenten niet lekker vinden. Of bewerkelijk. Of saai. Maar daarbij spelen de supermarkten een positieve rol.

De supermarkten?

Begrijp me goed: het doel van supermarkten is natuurlijk meer geld verdienen. Maar de opkomst van zoete snoeptomaatjes en -paprikaatjes, snackkomkommers, broccorijst, roerbakmixen en wokgroente, ovengroente, salademixen, diepvriesdeelblokjes, voorgesneden uien, soeppakketten en verspakketten hebben de consumptie van groente niet alleen veel gemakkelijker gemaakt, maar ook aantrekkelijker. En dat heeft waarschijnlijk een rol gespeeld bij de iets hogere groenteconsumptie.

Maar zijn al die groenten net zo gezond?

Vers, diepvries, blik, gesneden in zak: allemaal even gezond. Gedroogde en bewerkte groenten, groentesap en smoothies zijn dat niet. Die missen vezels en/of voedingstoffen. Seizoensgroenten zijn ook nog gezonder voor het milieu. Het gehalte aan voedingstoffen kan variëren per teeltmethode of groentesoort, maar supergroenten bestaan niet. Het enige dat echt belangrijk is: eet meer groenten. En varieer.

Prijs: variabel

Oordeel vers/diepvries/blik: *****

Verkrijgbaar: supermarkt, groentenwinkel

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden