nieuws

De leeuwtjes met Hup Holland Hup hoeft niemand meer, en ook de Snollebollekes mogen ze houden

Van eten tot prullaria: als het oranje is, heeft het ineens geen waarde meer. Supermarkten gooien hun oranje spullen in de uitverkoop, en halen haastig hun voetbalreclames van de televisie. Hoe groot is de economische kater nu Oranje uit het EK ligt?

Peter de Waard
De 'spelersbus' van Albert Heijn ('Wij houden van Oranje') zal ook snel zijn voetbaljasje verliezen. Beeld Hollandse Hoogte / Caspar Huurdeman Fotografie
De 'spelersbus' van Albert Heijn ('Wij houden van Oranje') zal ook snel zijn voetbaljasje verliezen.Beeld Hollandse Hoogte / Caspar Huurdeman Fotografie

‘Koopjes’ staat nu op een klein wat weggedrukt schapje bij Albert Heijn in winkelcentrum ’t Loo in Heiloo, waar ceo Marit van Egmond vorige week nog een lint mocht doorknippen omdat het de 300ste winkel met het nieuwste concept was.

In het rekje liggen de prullaria die ineens overbodig zijn geworden nu Nederland zo onverwacht is uitgeschakeld voor het EK Voetbal: leeuwtjes met Hup Holland Hup voor 5,99 euro per stuk, Verkade Zaanse koeken ('ben ik van Zaanse koek') voor 7,99 euro per trommel, oranje flikken en dito snoepgoed. Veel andere oranje spullen zijn ineens uit de winkel gehaald, zoals de oranje draagtasjes.

De sportzomer lijkt na de 2-0 nederlaag tegen de Tsjechen ineens helemaal voorbij, terwijl de Tour en Wimbledon net zijn begonnen, de Olympische Spelen over krap vier weken van start gaan en Max Verstappen pas op 5 september in Zandvoort gaat racen. Blijkbaar kan er toch niets tegen voetbal op.

Geen noodscenario

Dat ook de supermarkten geen rekening met de uitschakeling hadden gehouden, blijkt maandagmorgen. Albert Heijn noch Jumbo had blijkbaar een noodscenario klaarliggen. ‘Ik kan nog niets zeggen. Iedereen zit in een meeting’, meldt AH-persvoorlichter Jerina van Heck in de ochtend. Pas na de middag volgt er een persmededeling: ‘Alle non-food EK-producten zijn deze week afgeprijsd met 50 procent korting. Veel mensen hebben afgelopen weken genoten van verschillende verse en lekkere Oranje-producten, zoals tompoucen, soesjes en eierkoeken. Alle Oranje-producten worden met 35 procent korting verkocht. Onze Hollandicons waren de afgelopen weken erg populair en zijn overal op.’

In de Albert Heijn in Heiloo zijn maandag meteen al de grote borden van de nieuwe campagne opgehangen: ‘Meer dan 1.000 producten 2e gratis’ waarbij hamsters in beeld worden gebracht in zomerse outfits. Ook de televisiecampagne van Albert Heijn, waarbij Memphis, Georginio Wijnaldum, Daley Blind en Donny van de Beek een heuse peptalk krijgen van AH-supermarktmanager Ilse, is meteen van de buis gehaald om plaats te maken voor de zomercampagne.

Juichcape

Jumbo heeft hetzelfde gedaan met de bijna tot vervelens uitgezonden campagne met Frank Lammers en de Snollebollekes (‘naar links..., naar rechts...’). ‘Vanaf morgen wordt de nieuwste zomerse commercial van Jumbo uitgezonden op televisie’, zegt woordvoerder Mariska Bergsma die maandag ook lang in het ongewisse is over de plannen. Jumbo beweert dat de juichcape een succes is geworden, ‘en die kan de rest van de sportzomer toch ook nog worden gebruikt, hoewel de actie zelf is stopgezet’.

De supermarkten willen over de uitschakeling niet rouwig doen. Marten van Garderen van het Economisch Bureau van ING heeft uitgerekend dat elke extra ronde in het EK de supermarkten tien miljoen extra aan omzet oplevert. ‘Inclusief de finale konden zeven wedstrijden worden gespeeld. Dat zijn er vier geworden. Dus dan mis je als supermarkten 30 miljoen euro.’ Maar dat is al een stuk beter dan de twee vorige toernooien toen Oranje zich niet eens plaatste. ‘En daarnaast hadden supermarkten dit jaar een extra voordeel, omdat de horeca de eerste wedstrijden nog dicht was door corona. Er werd daardoor meer thuis gekeken en ook meer ingeslagen.’

Voor de economie in zijn geheel heeft de uitschakeling nauwelijks gevolgen. De extra supermarktomzet door het voetballen is nog geen 0,01 procent van het bpp. ‘En daarnaast leidt zo’n groot toernooi er altijd ook toe dat bepaalde andere uitgaven niet worden gedaan. Nu was dit jaar niet alles open, maar als je geen rekening houdt met corona lijden bijvoorbeeld restaurants en bioscopen flink onder zo’n toernooi. Zij zien de bezoekerscijfers dan teruglopen.’

Leeuwinnen

Albert Heijn noch Jumbo wil zeggen wat er gebeurt met alle spullen die nu overbodig zijn en die ze ook in de uitverkoop niet meer kwijt kunnen. Ze voorzien nog een tweede leven rond de Olympische Spelen, waar Nederlanders toch ook medailles gaan winnen. ‘We vinden het ontzettend jammer dat het Nederlands Elftal is uitgeschakeld. We kijken terug op een mooie en succesvolle EK-campagne. We kijken verder uit naar een mooie lange sportzomer en in het bijzonder naar de Olympische Spelen met onze Oranje Leeuwinnen. Die gaan we natuurlijk ook aanmoedigen’, zegt woordvoerder Jerina van Heck.

In de Albert Heijn in Heiloo zegt een medewerker dat de oranje leeuwtjes vanavond nog worden weggehaald. ‘Die gaan naar een goed doel. Maar wilt u er een hebben? Ik maak er wel een mooi prijsje van. Het leeuwtje dat nog geprijsd is voor 5,99 euro, kunt u voor 2,99 euro meenemen. Ik verander de prijs wel even.’ En de chocolaatjes? ‘Ach, die gaan gewoon terug in het assortiment.’

Zelfs in de supermarkten blijven Nederlanders marktkooplui. Daarin blijft het volk van Oranje gewoon Europees kampioen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden