'De kredietcrisis is een zegen voor fair trade'

AMSTERDAM Kredietcrisis of niet, de idealistische consument doet zijn plicht. In 2008 werd in Nederland voor maar liefst 28 procent meer besteed aan producten met het Max Havelaarkeurmerk....

Coen de Ruiter (39), directeur van de Nederlandse fairtradeorganisatie Max Havelaar: ‘Vorig jaar was een uitstekend jaar en ik verwacht dat 2009 nog beter wordt.’

Wat is de belangrijkste oorzaak van de groei?

‘Opvallend is de forse uitbreiding van het aanbod. Meer bedrijven hebben fairtradeproducten in hun assortiment. Restaurantketen La Place schenkt wijn met ons keurmerk, Verkade verkoopt alleen nog fairtradechocolade en ook supermarktketen Lidl heeft nu ‘eerlijke’ producten in de schappen liggen. Tegelijkertijd groeit de vraag van klanten, anders bieden deze bedrijven natuurlijk geen producten aan met ons keurmerk.’

NCDO, een organisatie die het draagvlak voor ontwikkelingssamenwerking wil bevorderen, publiceerde vorige week cijfers waaruit bleek dat huishoudens minder aan eerlijke producten besteden.

‘Klopt, maar het aantal huishoudens nam juist toe. Nieuwe klanten beginnen met kleine aankopen, waardoor het gemiddelde van alle huishoudens daalt. De trend is duidelijk: steeds meer mensen kiezen voor fair trade.’

‘Eerlijke’ producten zijn doorgaans duurder dan gewone artikelen. Houdt het geweten van de eerlijke consument stand in de recessie?

‘Daar lijkt het op. In het vierde kwartaal van 2008, toen de kredietcrisis in volle omvang was uitgebroken, was de groei twee keer groter dan in de rest van het jaar. Zelfs nu de recessie ook in huiskamers sterker voelbaar wordt, is er sprake van stagnatie of verdere groei.’

De kredietcrisis blijkt een zegen voor fairtradeproducten.

‘Ja, dat zou je zo kunnen zeggen. De kredietcrisis heeft een cultuuromslag teweeggebracht, is mijn persoonlijke overtuiging. Het tijdperk van gedachtenloos consumentisme is voorbij. Eerlijke, integere producten hebben de toekomst.’

Evert Nieuwenhuis

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden