De koffiecultuur in Nederland groeit en bloeit

De liefhebber van frappuccino en caffè latte wordt op zijn wenken bediend. Het aantal koffiebars in Nederland stijgt gestaag, ook in kleinere steden zoals Bergen op Zoom. Daar was er één, vorig jaar kwamen er vier bij.

René Franken in zijn koffiebar Kaldi in Bergen op Zoom Beeld null
René Franken in zijn koffiebar Kaldi in Bergen op Zoom

Koffiedrinken buiten de deur wordt steeds populairder, blijkt uit de snelle groei van het aantal koffiezaken in Nederland. Niet alleen in grote steden schieten koffietentjes als paddestoelen uit de grond, ook in kleinere steden komen er steeds meer winkels en horecagelegenheden die zich vooral richten op de koffiedrinker.

Het centrum van Bergen op Zoom, een stad van iets meer dan vijftigduizend inwoners, telt inmiddels vijf hippe koffiezaken. Vier daarvan zijn er het afgelopen jaar bijgekomen. Eind juli breidde koffiezaak Kaldi in de Kremerstraat flink uit. Eigenaar René Franken: 'We hadden al sinds november 2015 een koffiewinkel in deze stad. Naast koffie verkochten we ook koffiemachines en bijbehorende accessoires. Dat ging zo goed dat we konden uitbreiden naar de overkant van de straat.'

Franken wordt niet zwetend wakker van alle nieuwe concurrenten in zijn stad. Hij denkt niet dat er nu te veel koffietenten in de Brabantse stad zitten. 'Al komt dat ook doordat ik eveneens in machines en accessoires handel, die zijn hier alleen te koop bij mij. Maar de markt voor zowel koffiemachines als koffiebars is echt nog groeiende in Bergen op Zoom, dus ik maak me geen zorgen.'

Groeiende koffiecultuur

Dat de koffiecultuur in Nederland groeit en bloeit, bewijzen ook de cijfers van dataleverancier Locatus, die is gespecialiseerd in het verzamelen van data over winkels en dienstverlenende bedrijven. Daaruit blijkt dat het aantal lunchrooms, de categorie horeca waaronder Locatus ook koffiezaken schaart, de afgelopen tien jaar bijna is verdubbeld. In januari 2008 telde Nederland ruim 2.000 lunchrooms. Dat zijn er nu 3.800. Opvallend genoeg zette deze groei ook tijdens de crisisjaren 2008-2011 door: in die periode kwamen er 150 lunchrestaurants en koffiebars bij.

De jaarlijkse cijfers van statistiekbedrijf Datlinq zijn nog specifieker: dat telde vorig jaar 653 koffiebars in Nederland. Daarvan zijn er relatief veel in Amsterdam. In de hoofdstad zaten vorig jaar 130 koffietenten, een groei van 60 procent ten opzichte van 2010.

Verzadiging

Raken Nederlanders niet een keer verzadigd door al die nieuwe koffiebars? Zit er geen grens aan het aantal frappuccino's en caffè latte's dat consumenten jaarlijks achteroverslaan? Cees de Bakker van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) denkt dat dit punt nog lang niet is bereikt. 'Over het algemeen hebben mensen steeds meer behoefte aan dit soort openbare plaatsen waar je koffie kunt drinken. Zeker nu de economische crisis voorbij is en mensen weer wat te besteden hebben, drinken Nederlanders hun koffie graag buitenshuis. We ontmoeten elkaar ook steeds vaker in horecagelegenheden.'

Volgens De Bakker is het wel belangrijk dat eigenaars van koffiezaken zich goed in de markt verdiepen voordat ze hun zaak openen. 'Drie zaken in dezelfde straat zou in de ene stad kunnen werken, maar in een kleinere plaats natuurlijk niet. De meeste ondernemers doen marktonderzoek en bekijken wat een goede vestigingsplek is. De kwaliteit van de koffie en de service speelt natuurlijk ook een rol. En als er geen markt voor nieuwe zaken is, stopt de groei vanzelf.'

Ook Roel Netten van Bureau Horeca, dat horecaondernemers adviseert, benadrukt dat een goede voorbereiding van levensbelang is voor mensen die hun eigen koffiezaak willen beginnen. 'De grootste uitdaging bij een koffietent is het juiste verdienmodel vinden. Doe vooral niet te goedkoop, want als een kop koffie lekker is en mooi wordt gepresenteerd, zijn klanten echt wel bereid daar meer voor te betalen. Maar begin zo'n zaak pas nadat je de juiste stappen hebt doorgenomen.'

Toch nog uniek

Thonie van der Ree is uitbater van een van de concurrenten van Kaldi, espressobar Inspire Coffee (geopend in augustus 2016). Ook hij maakt zich niet druk over de invasie van koffieschenkers in Bergen op Zoom. 'Toen ik net begon, liepen er al mensen langs die zeiden: alweer een koffiezaak? Terwijl er in de stad toen nog maar twee waren. Je hoort mensen nooit klagen als er tien schoenenwinkels in dezelfde straat zitten.'

Van der Ree liet zich niet afschrikken door de scepsis, omdat hij meende over een uniek concept te beschikken. 'Een echt gespecialiseerde espressobar was er hier nog niet. Zo'n bar was mijn droom. Ik wilde dat mijn zaak de nieuwe huiskamer van Bergen op Zoom zou worden. Mensen vinden het immers fijn om buitenshuis koffie te drinken vanwege het sociale aspect. Ze kunnen met vrienden of vriendinnen afspreken en dan lekker ongedwongen van een goed kopje koffie genieten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden