De koerier komt straks op de elektrische fiets

'E-bike aan het begin van een opmars voor distributie in de stad'

Een op de drie verkochte fietsen is zo langzamerhand een elektrisch exemplaar. Het bedrijfsleven ontdekt de e-bike ook. Zo komen koeriers uw pakjes bezorgen op elektrische bakfietsen.

Bij de Gazellefabriek in Dieren worden steeds meer elektrische fietsen geproduceerd. Foto Aurelie Geurts

Het zijn allang niet meer de rijke sportieve 60-plussers en krasse knarren van boven de 70 jaar die dankzij de elektrische fiets met wonderbaarlijke snelheid binnen en buiten de bebouwde kom zoeven. De e-bike staat aan het begin van een opmars voor de distributie van pakjes in de stad. De bakfiets is een goed alternatief voor de auto's, bestelwagen en bussen, zeggen vervoerders.

Neem nou DHL. De voormalige Van Gend & Loos heeft dit jaar na een serie tests zeven elektrische Cubicycles in gebruik genomen. 'We hebben de bakfiets zelf ontworpen', meldt woordvoerder Ewout Blaauw van DHL. De twee-assige fiets kan tot 125 kilogram worden beladen. Het volume blijft beperkt tot 1 kubieke meter.

'Dat betekent dat we de meeste e-commercezendingen met de Cubicycle kunnen vervoeren', zegt Blaauw. 'Echt volumineuze zendingen bezorgen we met een elektrische bestelauto.' De Cubicycles rijden rond in Utrecht, Nijmegen, Breda, Rotterdam, Houten en Alkmaar. Sinds 2010 zet DHL in steeds meer steden, ook internationaal, bakfietsen in, en steeds vaker elektrische exemplaren.

Zo'n nieuwe schakel moet wel in de logistieke keten van de pakjesvervoerders passen. 'Voor de Cubicycle betekent het dat we ze gevuld en wel van een distributiecentrum naar de stad moeten vervoeren', zegt Blaauw. 'In de eerste week van maart hebben we daar een zelf ontwikkelde aanhangwagen voor in gebruik genomen. Die vervoert meerdere kubussen tegelijk achter op een elektrische vrachtwagen. Verderop worden ze op het onderstel gehesen en gaan de bezorgers op pad.'

Milieu

De milieuvoordelen voor de stad zijn evident. De bakfietsen zorgen voor minder files en minder vervuiling. Maar DHL zegt dat ze niet louter uit groene overwegingen op elektrisch vervoer overgaan. 'Ook kostenoverwegingen spelen een belangrijke rol', bekent Blaauw. 'In het binnenstedelijk gebied zijn koeriers gewoonweg sneller dan bestelwagens.' Een chauffeur met pakjes in de file levert immers geen geld op en zorgt voor mogelijk ontevreden klanten die tevergeefs op hun bestelling wachten. Precisielogistiek zal belangrijker worden om de consument tevreden te houden, zeggen experts.

Het aandeel van de elektrische fietsen op het stabiele aantal van bijna 1 miljoen verkochte fietsen in Nederland neemt fors toe. In 2014 kwamen er 226 duizend op de markt, in 2015 liefst 276 duizend. De cijfers van 2016, die begin april bekend worden, zullen aantonen dat de e-bike zeker een kwart tot eenderde van het marktaandeel voor zijn rekening zal nemen, zeggen ingewijden in de fietsbranche. Bekijk je de omzet, dan is de dure fiets met elektrische 'trapondersteuning' zelfs goed voor 60 procent van de omzet.

Dat is goed voor groene werkgelegenheid. Gazelle investeerde in 2015 10 miljoen euro in een nieuwe productiefaciliteit in Dieren. Dagelijks bouwen daar 350 mensen aan nieuwe fietsen, en steeds meer aan elektrische fietsen. 'Het moment dat men een e-bike pakt, is steeds gemakkelijker geworden', meent Ferdi Ertekin van Gazelle. 'Accu's worden steeds lichter en kleiner en zijn daardoor makkelijker te integreren in het fietsframe.'

Actieradius

De actieradius is amper een probleem. 100 kilometer is gemakkelijk te overbruggen. Desnoods kan een snellader in een rugzakje of zadeltas in extra energie voorzien na langdurige tegenwind of een heuvelachtig parcours.

Fietsen blijft de gezondste en duurzaamste manier van verplaatsen. 'Het verhoogt de fitheid en draagt bij aan een gezonder gewicht', aldus Gazelle. Wanneer fietsen alleen al de woon-werkritten per auto over een afstand tot 7,5 kilometer vervangen, zou dit vele tonnen aan luchtvervuiling van fijnstof, stikstofoxiden en zwaveldioxide schelen. Ook reduceert de elektrische fiets de geluidshinder in de stad. En fietsen is vanzelfsprekend gezonder dan in de auto zitten.

Om de e-bike voor meer mensen als woonwerk-vervoersmiddel in te zetten, ligt het voor de hand dat klanten voor het leasen van de dure fiets kunnen kiezen. 'Wij breiden onze leaseproposities dan ook uit', zegt de Gazelle-woordvoerder. 'Om het voor bedrijven eenvoudig te maken om de leasefiets op te nemen in hun systeem, bepleiten wij, net als eerder al de RAI (Rijwiel & Automobiel Industrie, red.), voor aanpassing van de wetgeving om de leasefiets fiscaal onder de bijtellingsregeling te brengen', aldus Ertekin.

De Fietsersbond werkt aan een campagne die bedrijven ertoe moet bewegen meer fietsvoorzieningen te treffen. 'De e-bike maakt het mogelijk een grotere woon-werkverkeersafstand te overbruggen', zegt woordvoerder Martijn van Es. 'Een kilometervergoeding van 19 cent per kilometer of een bijdrage in de aanschaf van de elektrische fiets kan werknemers verleiden.'

De accu's worden netjes gerecycled

Wie tegensputtert dat de accu een smet werpt op het groene blazoen van de e-bike, heeft het mis. Weliswaar is een accu na vijfhonderd keer opladen (grofweg na vijf jaar) nagenoeg uitgeput, bijdragen aan de afvalberg doen de lithiumion-batterijen niet. De fietsindustrie heeft een wettelijke inzamelplicht en ze heeft collectief de verantwoordelijkheid genomen voor recycling, zegt Harm Noorman van Stibat, de stichting die de inzameling van lege batterijen coördineert. Ruim 1.250 fietsdealers beschikken over een inzamelton voor de afgewerkte accu's. In 2014 haalde Stibat 87 duizend kilo fietsbatterijen op, het jaar erop was het 106 duizend kilo en in 2016 al 140 duizend kilo.

De afgedankte accu's worden in Lelystad gesorteerd. Daarna gaan de batterijen naar gespecialiseerde verwerkers zoals Recupyl in Frankrijk, die de accu's ontdoen van hun behuizing en elektronica en het spul afvoeren naar een elektronica-afvalrecyclaar, aldus Noorman. 'Vervolgens vershredderen ze de kale cellen, vangen ontwijkende gassen af en winnen in een thermisch proces de waardevolle metalen nikkel, kobalt en koper terug.' Met CO2 neutraliseren ze lithium tot een carbonaat. 'Dat wordt opnieuw gebruikt in de productie van aluminium, glas en keramiek, onder meer om de helderheid te verbeteren', zegt Noorman.

Meer over