De klachten

Er gaat wel eens iets mis in de dienstverlening van beleggingsfondsen.

Tips bij klachten | Klachteninstanties

Het beleggingsfonds zelf is de eerst aangewezen instantie om een klacht in ontvangst te nemen. Het fonds, de bank of de verzekeraar moet een eigen klachtenprocedure hebben en - als het goed is - heeft u zich daarover laten informeren toen u in het fonds stapte.

Tips bij klachten:

  • dien een klacht schriftelijk in
  • omschrijf duidelijk wat er aan de hand is
  • beschrijf waarom u klaagt
  • maak duidelijk wat u van de instelling verlangt als reactie
  • bewaar een kopie van alle correspondentie.

    Komt u er met het beleggingsfonds niet uit, dan kunt u zich tot andere instanties wenden. Als het om typische bankzaken gaat, is meestal de Geschillencommissie Bankzaken het juiste loket. Voor typische verzekeringskwesties ligt de Stichting Klachteninstituut Verzekering het meest voor de hand. Problemen rond beleggingsfondsen zullen echter in toenemende mate bij de Klachtencommissie DSI (het Dutch Securities Institute) terecht moeten komen. Bijna alle instellingen die beleggingen aanbieden zijn bij dit instituut aangesloten.
    Genoemde instanties zijn 'organen van zelfregulering'.

    Met uitzondering van het Klachteninstituut Verzekeringen zijn de uitspraken van de commissies bindend. Kiest u voor een gang naar een van deze commissies dan kunt u daarna niet meer naar de rechter, de ultieme klachtenbehandelaar.

    Klachteninstanties

    De Nederlandsche Bank
    020-524 2127
    www.dnb.nl
    De Nederlandsche Bank houdt toezicht op banken en beleggingsinstellingen. Om te mogen bankieren en beleggingen aanbieden, moeten ze aan reeksen voorschriften voldoen die de financiële gezondheid van de instelling garanderen. Daarnaast toetst DNB de deskundigheid en betrouwbaarheid van de bestuurders van deze financiële ondernemingen.
    DNB let ook op de manier waarop instellingen omgaan met klachten van consumenten. Er is geen sprake van bemiddeling in individuele gevallen, maar de bank grijpt in als instellingen structureel tekort schieten bij de afhandeling van klachten. Voor dergelijke 'klachten over klachten' is DNB een aanspreekpunt.

    Geschillencommissie Bankzaken
    070-3105310
    Voor de behandeling van klachten over banken is in de meeste gevallen deze Geschillencommissie de aangewezen instantie. De commissie is een voorbeeld van 'zelfregulering': de uitspraken zijn bindend en dat wil zeggen dat noch de klagende partij noch de aangeklaagde partij na een uitspraak van de commissie nog naar de rechter kan stappen.

    Stichting Toezicht Effectenverkeer (STE)
    020-5535200
    www.ste.nl
    De STE houdt toezicht op de handel in effecten, dat wil zeggen aandelen, obligaties, futures, opties en andere effecten. Zowel beurshandel als buitenbeurshandel valt onder dit toezicht.
    De STE moet er voor zorgen dat de effectenhandel goed functioneert en streeft naar het vergroten van de transparantie van de effectenmarkt. Een en ander moet de positie van de belegger beschermen. De STE treedt vooral voor het voetlicht als er (mogelijk) sprake is van handel met voorkennis.

    Dutch Securities Institute (DSI)
    020-6201274
    www.stichting-dsi.nl
    Het Dutch Securities Institute werd in 1999 opgericht met als doel het verder ontwikkelen van de integriteit en de kwaliteit van de effectenbranche in Nederland. Enkele duizenden personen en bedrijven in de financiële dienstverlening hebben zich inmiddels aangesloten. De DSI heeft een klachtencommissie, de 'Klachtencommissie DSI', die de taken van de vroegere Geschillencommissie Beursbedrijf heeft overgenomen. De bij de DSI geregistreerde personen en instellingen - effectenhandelaren, vermogensbeheerders, beleggingsadviseurs en beleggingsanalisten - hebben zich verbonden aan de uitspraken van deze klachtencommissie.

    Verzekeringskamer
    055-3550888
    www.verzekeringskamer.nl
    Houdt toezicht op verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen. Doel van het toezicht is te waken over de financiële gezondheid van de ondernemingen, zodat de verplichtingen aan polishouders kunnen worden nagekomen. Onderdeel van het toezicht is onder meer het toetsen van de deskundigheid en de betrouwbaarheid van de bestuurders.
    De Verzekeringskamer is geen aanspreekpunt bij klachten over beleggingsfondsen van verzekeraars. Daarvoor is in eerste instantie de Stichting Klachteninstituut Verzekeringen in het leven geroepen.

    Stichting Klachteninstituut Verzekeringen
    070-3338999
    www.klachteninstituut.nl
    In de stichting Klachteninstituut Verzekeringen zijn een aantal ombudsmannen op het gebied van verzekeren verenigd. Het instituut is nu een algemeen aanspreekpunt voor allerlei klachten die met verzekeren, verzekeraars en tussenpersonen te maken hebben. Vrijwel alle verzekeraars zijn aangesloten.
    Als een klacht door een Ombudsman in behandeling genomen wordt, is de uitkomst een advies dat in tegenstelling tot dat van bijvoorbeeld de Klachtencommissie DSI niet bindend is. Klager en beklaagde kunnen na een klachtenbehandeling door de Ombudsman alsnog naar de rechter om hun gelijk te halen.

  • Meer over

    Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

    Tip hier onze journalisten


    Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
    Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.