Interview

'De i3 had sneller mogen ogen'

Adrian van Hooydonk, de Nederlandse designchef van BMW, was even in Nederland. Hoe beïnvloedt duurzaamheid zijn ontwerpen?

De i3, die in 2013 gepresenteerd werd. Beeld ANP

Hoe hou je groeiende steden autovriendelijk én mensvriendelijk? BMW hield daarover onlangs een symposium in Rotterdam. Blik greep de gelegenheid aan BMW's Nederlandse designchef Adrian van Hooydonk te spreken over de toekomst van het autorijden.

De auto-industrie staat voor twee grote veranderingen: elektrificering en de opkomst van de zelfrijdende auto. Wat betekent dit voor u als designer? Gaan auto's er anders uitzien?

'Ja. Neem de elektrische stadsauto i3. Die ziet er anders uit. Hij is gebouwd uit koolstofvezel om hem lichter te maken. Ondanks zijn 4 meter is hij groot van binnen, omdat de hele aandrijving onder de vloer zit. Door zo'n verandering kan de auto er totaal anders uitzien.'

Google wil liever dat wij geen auto's meer rijden, zei u. U wilt dat wij zelf blijven sturen? Hoe verhoudt dat zich tot zelfrijdend?

'We willen dat de klant beslist wanneer de auto het overneemt en wanneer niet. Dat je kunt zeggen: ik heb er geen zin in, ik wil op mijn gemak kunnen telefoneren of praten met andere inzittenden, de verkeersomstandigheden zijn er niet naar om zelf te rijden; dan laat je het de auto overnemen.'

Blijft het plezier in rijden bestaan als de auto het zelf kan?

'Iedereen heeft het erover dat auto's volledig zelf rijden, maar we zijn nog lang niet zover. Als dat zo is, zal er qua rijstijl niet meer veel verschil tussen auto's bestaan. Alleen geloof ik niet dat dit zal gebeuren. We werken aan het idee om het ene model zelfrijdende auto net iets anders te laten reageren dan het andere. Al weten we nog niet hoe dat werkt.'

(Tekst gaat door onder de foto)

U heeft ook de i8-sportwagen ontworpen en de nieuwe 7-serie. Waarvan ging uw hart sneller kloppen? De i3, de i8, of de limousine?

'De 7-serie werd in dezelfde periode ontwikkeld. Je kunt niet zeggen: dit project is leuker dan het andere. Ze hebben allemaal andere designproblemen. Bij een 7-serie heb je een historie. Je weet, dit wordt de zesde generatie, dus je hebt een idee waar je naartoe wilt springen. Bij de i3 of de i8 hadden we geen historie. Er waren ook niet veel referenties van andere merken. Dat maakte het ontwerp moeilijker, maar ook interessanter.'

Nu u die referentie wel heeft, wat zou u anders doen aan de i3 en i8?

'Ik moet zeggen dat ik met de i8 behoorlijk tevreden ben. Ik rij hem vrij vaak. De i3 ziet er clean en premium uit, hij toont licht. Hij had misschien iets sneller mogen ogen, want hij is werkelijk snel. Dat verrast de meeste mensen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden