De hele wereld weet Bolidt te vinden voor de perfect naadloze kunststof vloer

De onderneming

Bolidt legt zijn kunststof vloeren overal: op cruiseschepen en onderzeeboten, in parkeergarages en sporthallen. Vanuit Hendrik-Ido-Ambacht bestrijken de applicateurs de hele wereld.

Foto Simon Leskens

Vanaf het achttiende en hoogste dek van cruiseschip World Dream in de Eemshaven is een groot deel van Groningen te overzien. Borkum lijkt niet eens zo ver weg. Maar veertien dekken lager hebben Chairi Moute en zijn ploeg applicateurs van vloerenbedrijf Bolidt er geen aandacht meer voor. Ze zijn bezig met hun laatste klus op het immense schip, in een met roodwitte linten afgezette ruimte. Nu nog staan de mannen op het dek van staal zoals de scheepsbouwers van Meyer Werft dat in Papenburg, 60 kilometer verderop, hebben gemaakt: hobbelig, ruw en doorsneden door naden. Steeds meer Chinese werklieden groepen samen achter de afzetting om te zien hoe dat nou gaat, die vloeren leggen.

Een van de zes mannen in Moutes ploeg giet een plas cappuccinokleurige vloeistof op de vloer, en Moute begint met spatel en rij de brij uit te smeren. Het is nog maar een onderlaag; er moeten later nog twee lagen overheen, dus oog voor detail heeft Moute niet. Maar, verzekert hij, als alle lagen erop liggen, is ook deze vloer zo vlak en stroef als die in een sporthal. Naadloos, van muur tot muur. Zoals alle dekken op het schip. Bolidt heeft ze bijna allemaal gelegd. In het buitentheater, het zwembad, het groene tennis- en basketbalveld, van de buitendekken die rondom het schip lopen, compleet met de belijning van een hardloopparcours en de waarschuwingen Proceed With Caution. Ook in het Chinees. Twintigduizend vierkante meter, in kleur en structuur variërend van verraderlijk echt lijkend graniet in de Ultralounge tot teakhout bij de glijbanen. En nergens een naad in te bekennen. In het restaurant zou je zweren dat er tapijt ligt.

Elk jaar neemt Bolidt zes tot acht nieuwe cruiseschepen onder handen, intussen al meer dan tweehonderd. Het strijdplan is dat van de zwerm: er wordt een man of dertig ingevlogen bij de werf in Italië, Frankrijk of Duitsland, en na vier, vijf maanden is de klus geklaard; op naar het volgende schip.

De zwermen doen niet alleen cruiseschepen aan. Het bedrijf plaveit ook marineschepen, waar de dekken weer aan andere eisen moeten voldoen, zoals hitte- en schokbestendigheid. De vloeren verstevigen de constructie, zoals op de onderzeeërs waar de accu's muurvast worden gelijmd aan de scheepswand. Maar de applicateurs van Bolidt smeren hun kunststoffen ook op vloeren (en soms wanden) van parkeergarages, woningen, musea, fabrieken, bruggen, gevangenissen en sporthallen. En in het olympisch zwembad in Beijing.

Vanuit Hendrik-Ido-Ambacht bestrijkt het bedrijf de hele wereld. En de hele wereld weet Hendrik-Ido-Ambacht te vinden. Eigenaar Rientz Willem Bol, een vijftiger met een indrukwekkende handdruk en nog indrukwekkender woordenstroom, heeft het die ochtend nog weer ervaren. 'Er stonden twee dames uit Maleisië voor de deur. Die kwamen namens een bedrijf dat een nieuwe kippenslachterij wil bouwen van 35 duizend vierkante meter. Echt een grote dus.'

Tekst gaat verder na de afbeelding.

Bedrijf
Bolidt

Waar
Hendrik-Ido-Ambacht

Sinds
1954

Aantal werknemers
250

Jaaromzet
65 miljoen euro

Directeur Rientz Willem Bol: 'We controleren de hele keten.' Foto Marlena Waldthausen

De hele keten

Bolidt, zegt Bol, doet het maatwerk op vloerengebied. 'In deze branche zijn we het enige bedrijf in de wereld dat de hele keten controleert.' Het koopt zelf zijn grondstoffen, produceert de chemicaliën, mengt ze naar de wensen van de klant en legt zelf de vloeren. Toen de Erasmusbrug in Rotterdam moest worden geplaveid met lichte kunststof, bouwde Bolidt een machine die één hectare kunststof per dag kan leggen. In vier uur was de brug klaar.

Dat wordt nog een ijzersterk verkoopargument, de komende jaren, als Duitsland eindelijk zijn aftandse bruggen gaat opknappen. 'Wij kunnen de grootste bruggen in een paar weken doen. Dat kan niemand anders.' Desgewenst wordt de kunststof laag zo aangebracht dat hij ook de constructie versterkt en de levensduur van de brug met tientallen jaren verlengt.

Wereldberoemd

Bolidt heeft de hele wereld nodig om genoeg volume te vinden voor zijn specialismen. De zwermen bewerkten een museum in Londen, een brug in Thailand, een gevangenis in de Verenigde Staten, een museum in Stuttgart. Maar hoe bewerkt zo'n klein bedrijf die wereldmarkt? Bol: 'We hebben het geluk dat er in ons land bedrijven zitten die in de hele wereld bekend zijn in hun sector. Neem die dames uit Maleisië. Die waren in Nederland omdat ze op bezoek waren bij Meyn, een fabrikant van slachtlijnen. Dan komen ze ook even hier langs voor de vloeren. We hebben ook contact met een Saoedische sjeik die bakkerijmachines wil kopen bij WP Haton in Panningen, vlak bij Venlo.' En daar zijn ze dan wel zo vriendelijk de Saoedi's te wijzen op die vloerenlegger in Hendrik-Ido-Ambacht. 'Een vloer van vijf hectare moet dat worden.' Bol krijgt ook klanten via internationaal opererende architectenbureau's zoals die van Rem Koolhaas en Ben van Berkel.

Dat idee, dat de klant komt buurten in Hendrik-Ido-Ambacht, inspireerde Bol tot een nieuwe aanpak van de verkoop. Bij het hoofdkantoor wordt een innovatiecentrum gebouwd voor de lieve som van 25 miljoen euro. De term evenementenhal zou ook passen. Bol: 'Het is vaak moeilijk om een klant in een paar uur een beeld te geven van wat wij te bieden hebben. Ze zijn hier meestal maar kort. Met behulp van virtual reality, en trouwens ook door zelf te werken met die spullen, krijgen mensen een beter beeld.'

Tekst gaat verder na de afbeelding.

Bolidt ontwikkelt de kunststof vloeren in eigen huis. Foto Simon Lenskens

Geen cent geleend

Alle mondiale avonturen ten spijt: het bedrijf staat wel gewoon in Hendrik-Ido-Ambacht, onder de rook van Rotterdam, onderdeel van de biblebelt. Bol hoort er thuis. Kerkgaand is hij niet, wel calvinistisch. Kijk maar naar de financiering van zijn bedrijf: geen cent geleend. 'Het is niet fijn als bankiers je gaan vertellen wat je wel en niet mag doen', zegt Bol.

Even overwoog Bol het bedrijf, dat zijn vader in 1964 stichtte, over te planten naar Rotterdam, want ja: wat is Hendrik-Ido-Ambacht nu helemaal? Wie in de wereld kent het? Maar van dat idee is Bol helemaal af. 'We zijn hier de grootste werkgever. Van sommige families werkt nu al de derde generatie hier. We willen voor die mensen iets meer zijn dan alleen maar een werkgever.' Zo wordt op initiatief van Bolidt de tot nu toe tamelijk deprimerende aanlegplaats van de Waterbus (een openbaarvervoersboot) omgevormd tot een plek waar je fijn een biertje kan drinken, met uitzicht op de rivier De Noord.

Dat is op een paar honderd meter van de nieuwe evenementenhal van Bolidt. Wel zo leuk voor onverwachte bezoekers uit Maleisië of Saoedi-Arabië.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.