Blik India

De gezondheid van Koning Diesel kwakkelt ook in India

Een tankstation medewerker vult een auto met diesel terwijl hij 500 Indische roepie vasthoudt in Kolkata, India Beeld Reuters

De toestand van patiënt Diesel is opnieuw verslechterd: vorige week kondigde Renault – groot in ‘kleine’ diesels – aan vanaf volgend jaar de productie van dit motortype voor de Indiase markt te staken. Belangrijkste reden: de kosten om diesels schoon te krijgen zijn te hoog opgelopen. 

Dat de beslissing vooralsnog alleen van toepassing is op de Indiase markt, maakt haar niet minder belangrijk; net als Europa kent India een grote markt voor dieselpersonenwagens, die in de rest van de wereld nauwelijks worden verkocht.

Sinds april geldt in India een emissienorm die vergelijkbaar is met recente strengere Europese uitstooteisen. Het land kampt in en rond de grote steden met enorme luchtvervuiling en de aanpak van diesels is een van de stappen waarmee de overheid de lucht enigszins probeert te klaren. Niet zonder effect: eerder besloten al onder meer Nissan, Suzuki, Volkswagen en Skoda te stoppen met diesel in India.

Net als in Europa is de verkoop van dit type motor in India aan het dalen. Uiteindelijk zullen alle dieselauto’s worden vervangen door benzineversies, is de verwachting van marktonderzoekers. Elektrische aandrijving is bezig met een voorzichtige opmars in het land, maar vanwege de hoge kosten van accu’s en het ontbreken van voldoende stimuleringsmaatregelen loopt het nog niet storm. Slechts een fractie van de jaarlijks drie miljoen verkochte auto’s in India is een hybride. India wil wel werk maken van de groei van het aantal elektrische tweewielers, de bulk van de nieuwe voertuigen. Een invloedrijke overheidsdenktank pleitte eerder dit jaar voor stimuleringsmaatregelen voor e-auto’s, zoals belastingvoordelen en gunstige leningen.

India heeft een grote auto-industrie, maar ’s lands grootste bouwer Maruti Suzuki produceert alleen zogenoemde milde hybrides, waarbij een kleine elektromotor en accu de verbrandingsmotor ondersteunen. Mahindra & Mahindra is de enige fabrikant die volledig elektrische voertuigen bouwt, maar het aanbod is zeer beperkt; eigenlijk is er alleen de e20, een kleine vierpersoonswagen, die door zijn eveneens kleine accu niet erg ver komt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden