De eerste gezinsauto op stroom

Met zijn nieuwe Leaf probeert Nissan de Nederlandse automobilist aan het volledig elektrisch rijden te krijgen...

Amsterdam Het is te hopen dat Nederlandse wegrestaurants binnenkort wat verlengsnoeren hebben klaarliggen, want hij komt eraan: de eerste betaalbare, elektrische gezinsauto. Nog dit jaar worden in Nederland de eerste exemplaren van Nissan Leaf verwacht om vanaf 1 januari officieel de weg op te kunnen.

Maandagmorgen was een model te bekijken en reed een prototype zijn eerste Nederlandse blokje om. Op het terrein van Koopman Car Terminal in de Amsterdamse haven konden journalisten de auto voor het eerst beproeven. Nederland is, mede vanwege de korte afstanden, uitgekozen als een van de gebieden waar de auto als eerste op de markt komt.

Op een leeg stuk asfalt tussen de velden met nagelnieuwe auto’s is een parkoers uitgezet. De Leaf spuit er vandoor. Dat is wat Nissan bedoelt met een ‘sportieve rij-ervaring’. De Nissan Note, met een in kracht vergelijkbare 1,6 liter benzinemotor die er achteraan gaat, kan hem niet bijhouden.

Geluidloos
Waar bij verbrandingsmotoren de kracht toeneemt met het aantal toeren, is bij een elektromotor de kracht vanaf de eerste omwenteling direct beschikbaar. En dat is vooral op korte stukjes, zoals in de stad, goed te merken. Schakelen is ook al niet nodig. Geluidloos – alleen het losse grind op het wegdek verraadt een rijdende auto – doet de motor zijn werk. De stilte went snel.

Wat concurrent Toyota in tien jaar klaarspeelde op het gebied van hybrideauto’s, hoopt landgenoot Nissan te bereiken met volledig elektrisch rijden. Het bedrijf – deels eigendom van Renault – is het eerste dat een betaalbare gezinshatchback kan leveren die volledig door batterijtractie wordt voortbewogen. De Leaf (een acroniem voor Leading environmentally friendly affordable family car) biedt plaats aan vijf volwassenen en hun bagage, heeft een actieradius van 160 kilometer en een topsnelheid van 140 km/uur.

Wie na een kleine twee uur snelweg met lege accu’s dreigt te stranden, heeft bij een snellader genoeg aan een pauze van een half uur. Bij een gewoon stopcontact moet voor een volledige lading een uur of acht worden uitgetrokken. Maar, zegt Nissans marketingman: ‘Helemaal leeg komt zelden voor, vaak heb je aan een uurtje laden al genoeg.’

Mondjesmaat
De auto, die aan het eind van het jaar in Japan, de VS en Europa mondjesmaat in de showroom komt te staan, zal zo’n 30 duizend euro gaan kosten; ongeveer evenveel als de duurste Toyota Prius. Zodra de vraag toeneemt, en er behalve bij de ene fabriek in Japan, ook in Engeland Leafs gebouwd worden, zal de prijs naar verwachting scherp dalen.

De eerste elektrische Nissan heeft onder de stoelen en de achterbank 48 sets lithium-ionbatterijen ter grootte van een laptop, die de motor van 107 pk aandrijven. De batterijen zouden na vijf jaar nog 80 procent van de oorspronkelijke capaciteit bezitten. Beschermd in een speciaal frame, moeten de accu’s iedere aanrijding veilig kunnen doorstaan.

Non-descript
De Leaf heeft een onaandoenlijk uiterlijk. Niet opvallend, niet lelijk, maar nogal non-descript. Een beetje zoals Toyota hoopte te bereiken met de eerste Prius – een auto die overigens in veel Europese landen buitengewoon lelijk werd bevonden. De gestroomlijnde neus – met in het midden het stopcontact – van de vijfdeurs Nissan oogt ietwat vissig, de achterkant heeft iets weg van de Nissan Note.

Het zal de eerste eigenaren een zorg zijn; van de eerste tweeduizend auto’s die dit jaar naar Nederland komen, is het overgrote merendeel bestemd voor grote klanten zoals energiebedrijven en leasemaatschappijen. Voor hen tellen slechts de kosten per kilometer: 1 euro per 100 kilometer aldus Nissan.

Het bedrijf zegt zijn best te doen ook nog particulieren te laten delen in de eerste exemplaren. De wegrestaurants zijn alvast gewaarschuwd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden