De dood of de gladiolen voor Transavia

Winst hoger door andere manier van boekhouden...

SCHIPHOL De dood of de gladiolen wordt het voor Transavia de komende vijf jaar. De nu nog sterke thuismarkt in Amsterdam is door de komst van veel concurrenten steeds meer een vechtmarkt geworden. Transavia verdient nu nog drie euro per passagier, maar door de groeiende concurrentie wordt dat minder en minder.

Het afgelopen boekjaar liep het bedrijfsresultaat op van 18,1 miljoen in 2005 naar 28 miljoen vorig jaar. Maar de winst is schijn. Het kwam vooral door een andere manier van boekhouden. ‘Het is geen echt geld’, zegt Transavia-directeur Onno van de Brink.

Als er niets gebeurt, gaat de prijsvechter, die al 29 jaar onafgebroken winst maakt, rode cijfers schrijven. ‘Het dertigste jaar halen we ook nog wel, maar daarna is het ongewis’, zegt Van de Brink. ‘Dus moeten we iets anders doen.’

Het toverwoord bij Transavia luidt strategische heroriëntatie. Het naar eigen zeggen ‘jonge, dynamische en een beetje stoute’ bedrijf wil klanten een reiswebsite bieden ze ook bij andere luchtvaartmaatschappijen kunnen boeken, maar het vliegbedrijf wil vooral groeien, nieuwe markten opzoeken.

Nederland is te klein voor Transavia. Ja, als er een markt zou zijn die te verdedigen was, dan zou het bedrijf misschien wel willen overwegen een nichespeler (met een hoog rendement, dat wel) te blijven. Maar de thuismarkt erodeert en dus moet je groeien om te overleven, meent de Transavia-topman. ‘Wij vliegen van stad naar stad. Hoeveel Italianen willen er nou naar Amsterdam?’, vraagt Van de Brink zich af.

Daarnaast tikken de investeringen in ict, brandstoftoeslagen of een ecotax hard aan bij de kleine charteraar. ‘Een ecotax van 24 euro raakt Singapore Airlines bijvoorbeeld minder hard, dan Transavia met zijn lage prijzen. En de kosten van ingewikkelde ict-systemen zijn voor de kleintjes echt niet goedkoper dan voor de groten.’

Transavia zoekt zijn heil in Europa. Van de Brink denkt aan noord-zuid-verbindingen. ‘Misschien kunnen we vliegtuigen in Spanje neerzetten, of in Griekenland en ze naar het noorden laten vliegen. Ook zouden we Russen naar Turkije kunnen vervoeren. Maar of dat gaat gebeuren, hangt af van het bestaan van een markt. Als Transavia die heeft gevonden, gaat het bedrijf bekijken of het de vluchten zelf kan uitvoeren of dat een partner in de arm moet worden genomen. Een eventuele overname wordt ook niet uitgesloten. Dat laatste kan op eigen kracht, want de oorlogskas is redelijk gevuld.

Het nieuwe Transavia France, waar de KLM-dochter voor 40 procent en tien miljoen euro in zit, is een lichtend voorbeeld. Het is het eerste voorbeeld van groei buiten Nederland, zegt Van de Brink.

Dit jaar begint het nieuwe vliegbedrijf met vier toestellen. Binnen enkele jaren moet dat groeien naar een stuk of vijftien. En met een jaar of drie moet Transavia France bijdragen aan de winst.

Moeder Air France-KLM steunt de analyse van Van de Brink. ‘Anders hadden we ook niet meebetaald aan Transavia France’ (Air France is voor 60 procent eigenaar).

Of de Groep ook wil meebetalen aan andere investeringen van Transavia, hangt af van onze plannen, zegt Van de Brink.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden