Column

De demonisering van de sportieve autobezitter

Bezitters van snelle auto's krijgen het er vaak van langs in bedenkelijk onderzoek.

Sheila Sitalsing
Het imago van de Maseratirijder is grondig aan gort Beeld epa
Het imago van de Maseratirijder is grondig aan gortBeeld epa

Wie er gevoelig voor is, ziet het overal: de demonisering van de bezitter van de auto in het iets snellere, zwaardere en prijzigere segment. Het leed zit hem vooral in de flutonderzoekjes die moeten uitwijzen dat Porsche-rijders gierige egoïsten zouden zijn die het minst aan goede doelen geven.

Of dat BMW-rijders agressievelingen zouden zijn die bovengemiddeld vaak door rood rijden.

Of dat, wanneer je gesneden wordt op de snelweg, de kans groot is dat dat door een Audi gebeurt, wat niet zo gek is want uit weer ander onderzoek zou blijken dat Audi-rijders de meeste boetes krijgen wegens te hard rijden of over een doorgetrokken streep rauzen.

Maserati-bezitters zitten ook zonder onderzoeksbureautje of internetpolletje in de verkeerde categorie: dankzij Hubert Möllenkamp, die van woningcorporatie Rochdale, is het imago van de Maseratirijder grondig aan gort.

Aan dit autoprofileren is een nieuwe studie toegevoegd, van een collectief van onderzoekers aan diverse Amerikaanse business schools (Stern uit New York, Warrington uit Florida en de Singapore Management University), instituten waar mensen doorgaans worden opgeleid om hun zakelijke instincten te ontwikkelen.

Hun bevinding uit de wereld van het grote geld: kijk uit met types in snelle auto's die in financiële diensten doen. Beheerders van beleggingsfondsen die in een 'krachtige sportauto' rijden, nemen buitensporige risico's bij het beleggen. Geldmanagers die in 'praktische, degelijke, maar saaie auto's' rijden gaan subtantieel voorzichtiger om met het aan hen toevertrouwde geld.

In het onderzoek (dat Senation seeking, sports cars and hedge funds heet) worden geen automerken genoemd, wellicht om gedonder met autofabrikanten te voorkomen. De onderzochte auto's worden gerangschikt op zaken als pk's en draaimoment (hoe hoger, hoe meer 'sportauto') en zaken als ruimte voor passagiers en sterren in de veiligheidstest (hoe meer, hoe 'degelijker'). De adrenalinebeheerders halen geen betere beleggingsresultaten dan hun voorzichtigere collega's. Ze zijn dus slechter in hun werk.

Dat je moet uitkijken voor types in te snelle auto's die in financiële diensten doen, hadden we thuis ook kunnen bedenken. Hoewel we ons nog levendig herinneren dat we ons eens een volslagen nutteloze en veel te dure beleggingsverzekering hebben laten aansmeren door een man in een C&A-jasje. Hij reed op een fiets.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden