'De dader viert feest met mijn geld'

De nota's van zijn bedrijf werden gestolen uit de post, voorzien van een ander rekeningnummer en doorgestuurd naar zijn klanten. Bouwondernemer Sander Breur werd slachtoffer van identiteitsfraude.

Sander Breur in het kantoor van zijn renovatie- en bouwbedrijf in De Bilt. Beeld Freek van den Bergh

'Misdaad loont', zegt Sander Breur. De eigenaar van renovatie- en bouwbedrijf Berkhout uit De Bilt is begin december het slachtoffer geworden van een vorm van identiteitsfraude. Vijf van zijn facturen zijn onderschept nadat hij die op de post had gedaan. Vervolgens zijn ze nagemaakt met een ander rekeningnummer erop. Zijn klanten maakten keurig geld over, maar dat ging vermoedelijk naar de rekening van een medeplichtige 'geldezel'. De schade voor Breurs bedrijf: 33 duizend euro.

Ondernemers lijden steeds meer schade door oplichting en fraude. Vooral identiteitsfraude is enorm toegenomen, blijkt uit cijfers van meldpunt de Fraudehelpdesk. Driekwart van de totale schade die ondernemers het afgelopen jaar meldden bij de Fraudehelpdesk werd veroorzaakt door deze vorm van fraude. Vier jaar geleden bedroeg de schade door identiteitsfraude slechts 5 procent van het totaal. Volgens het door de overheid in het leven geroepen Meldpunt Identiteitsfraude neemt identiteitsfraude in zijn geheel toe omdat slachtoffers via internet makkelijker informatie over zichzelf prijsgeven. Criminelen kunnen zich digitaal juist makkelijker voordoen als een ander. Ook de toegenomen aandacht voor identiteitsfraude leidt tot meer meldingen.

Onvermogen

Breur werd niet opgelicht via internet. Zijn facturen werden gestolen uit de post, voorzien van een ander rekeningnummer en weer doorgestuurd naar zijn klanten.

Het bankrekeningnummer van de oplichters dat zijn eigen rekeningnummer verving, was van ING. De bank vertelde hem dat het geld maar kort op deze rekening had gestaan. Breur vestigt zijn hoop nu op de politie, maar daar loopt hij naar eigen zeggen aan tegen een muur van onvermogen en tijdgebrek.

Het begon al bij de aangifte, zegt Breur. 'Toen ik wist dat ik was opgelicht, belde ik gelijk de politie, maar pas een week later was er plek voor mij om aangifte te doen.'

In de tussentijd ging Breur zelf alvast op onderzoek uit. 'Om te testen waar het misging, heb ik drie nepnota's gemaakt en naar verschillende bekenden gestuurd, allemaal via dezelfde brievenbus in Utrecht. Weer werden ze vervalst, alleen werd mijn eigen bankrekeningnummer nu door een nieuw, weer ander rekeningnummer vervangen.'

Toen Breur na een week aangifte deed, kon hij de politie dus de rekeningnummers van twee medeplichtigen overhandigen en de brievenbus waar zijn facturen waren gestolen. 'Ik bood de informatie op een presenteerblaadje aan. De politie vertelde mij dat ze daar blij mee waren, maar dat ze het te druk hadden om er gelijk achteraan te gaan.'

Inmiddels heeft de politie de zaak twee keer doorgeschoven naar een ander district. Want Breur en de twee medeplichtige rekeninghouders wonen ieder in een andere plaats.

'Eind januari, ruim een maand na mijn aangifte, was de zaak in behandeling bij de regio Veenendaal. Ik kreeg toen te horen dat een van de aangiftes niet was doorgekomen. Iedereen is best vriendelijk, maar je krijgt het gevoel dat het Nederlandse politieapparaat niet in staat is dit soort zaken direct en adequaat op te pakken. '

De politie Midden-Nederland zegt dat het onderzoek in volle gang is, maar wil om tactische redenen geen verdere uitspraken doen. Dat een rechercheur niet gelijk in de auto springt als een aangever duidelijke aanwijzingen heeft die naar de daders leiden, heeft volgens een woordvoerder te maken met de werkdruk en met het soort misdaad. Woninginbraken, geweldszaken en berovingen gelden als misdrijven met een 'hoge impact' en hebben bij de recherche daarom een hogere prioriteit dan fraude.

Fraudewet

Omdat het vaak moeilijk is fraude te bewijzen, kunnen ondernemers die slachtoffer zijn van oneerlijke verkoop zich sinds kort beroepen op de Wet acquisitiefraude. Die verplicht de verkoper te bewijzen dat het verkoopproces eerlijk en duidelijk is verlopen. Eerder lag de bewijslast bij de kopende partij. De wet wordt gezien als een vooruitgang vergeleken met het getekend-is-getekendprincipe dat eerst gold, maar om een contract terug te draaien moeten ondernemer nog steeds naar de rechter stappen.

Weggesluisd

De kans is groot dat de fraudeurs die Breur te pakken namen inmiddels zijn gevlogen. In het algemeen, zegt de politie, wordt het geld al weggesluisd voordat de gedupeerde achter de oplichting komt. Alleen degene die zijn rekeningnummer beschikbaar heeft gesteld, 'de geldezel', kan dan strafrechtelijk worden vervolgd voor betrokkenheid bij oplichting.

Inmiddels heeft de politie opnieuw contact opgenomen met Breur. Ze wil volgens hem sporenonderzoek doen naar de enveloppen. 'De agent had ook nog wel een plannetje. Hij stelde voor wat nepfacturen op de post te doen en te surveilleren bij de brievenbus voor een heterdaadje.'

Komt-ie nu mee, dacht Breur: 'De moed zakt je in de schoenen. Ik heb alles gedaan wat ik kon om de fraudeurs te achterhalen. Mijn gevoel zegt dat de dader allang ergens feest aan het vieren is met mijn geld en nooit meer wordt gepakt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden