De 'chefwaardige pannen' bij AH zijn zo in trek dat het de andere pannenfabrikanten omzet kost

Bij aardewerk- en pannenfabrikant Royal Delft kleurden de eerste helft van dit jaar de cijfers rood toen de pannenverkoop inzakte. Veel mensen kochten pannen met korting bij Albert Heijn, wat ten koste ging van de omzet van BK Cookware, de pannendochter van Royal Delft.

Toen Albert Heijn zijn kortingsactie voor pannen van concurrent Villeroy & Boch begon, zag Royal Delft-topman Henk Schouten de bui al hangen. 'De markt wordt niet ineens groter, dus wij gaan dat op een of andere manier merken', zei hij in maart tegen het ANP. 'Dat geldt trouwens ook voor andere concurrenten, zoals Tefal.'

Zijn vrees werd bewaarheid. Bij BK Cookware daalde de omzet van 8,7 miljoen euro in de eerste helft van 2016 tot 6,4 miljoen in de eerste zes maanden van 2017. 'De helft van die omzetdaling was het gevolg van de Albert Heijnactie', zegt Schouten nu. 'In de actiemaanden verkocht Villeroy & Boch meer dan 3 miljoen pannen. Het Duitse bedrijf had daarmee opeens 50 procent van de markt in handen, terwijl het normaal nauwelijks in Nederland actief is.'

Boycot

Het is niet voor het eerst dat bedrijven een omzetdaling wijten aan een Albert Heijnactie. Eerder riepen restauranthouders al op tot een boycot van de actie waarbij klanten konden sparen voor een gratis driegangenmaaltijd (voor een tweede eter) in een via Iens aangesloten restaurant.

De ondernemers vinden dat Albert Heijn hen voor het blok zet. De actie kan extra aanloop opleveren, maar zij betalen het gratis diner. Het is kiezen tussen verlies of minder omzet, zei een van hen in augustus 2016 tegen horecavakblad Misset Horeca. 'Of je maakt verlies omdat de kosten per maaltijd de opbrengst overtreffen, óf je maakt verlies omdat je buurman wel meedoet aan de actie. Voor restaurants is dit verschrikkelijk.'

Brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zegt dat sommige ondernemers het gevoel hebben dat ze moeten meedoen, maar benadrukt dat een deel van de ondernemers blij is met de actie. 'Om de groep tevreden ondernemers te vergroten willen we met Albert Heijn en Iens om de tafel', zegt een woordvoerder. 'Nu is de consument vooral Iens en Albert Heijn dankbaar, terwijl vooral de restauranthouders de inspanning leveren.'

Dat Albert Heijn ook een hele bedrijfstak kan steunen bewees de supermarktketen met de drie moestuintjesacties. Volgens brancheorganisatie Tuinbranche Nederland is de populariteit van de moestuin 'mede te danken aan de leuke moestuinactie van Albert Heijn.' De tuincentra, groothandelaars en fabrikanten van potgrond profiteren daarvan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden