De Bravoflexbus heeft bijna alle lijnbussen in Helmond vervangen, maar waar zijn de klanten?

In Helmond zijn bijna alle lijnbussen vervangen door de Bravoflexbus. Hoewel de bus als een nieuwe vorm van OV wordt gezien, blijven de klanten weg.

Flexbus in Helmond. Beeld Simon Lenskens

Op een tiental eenzame reizigers na die op hun aansluiting wachten is het station van Helmond verlaten. Bij de bushaltes staan een lijnbus die geen dienst heeft en een taxibusje van het regionale vervoersbedrijf Hermes: de Bravoflex. Deze hedendaagse variant van de belbus heeft sinds begin december bijna alle stadslijnbussen van Helmond vervangen.

Algoritme

Slechts één stadsbus rijdt doordeweeks nog volgens een dienstregeling, op een route waarlangs meerdere scholen liggen. Daarbuiten dienen reizigers alle busritjes binnen Helmond te bestellen. Dat kan via een app of, voor mensen zonder smartphone, ouderwets met een belletje. De flexbus brengt de klant van een zelfgekozen beginhalte naar een zelfgekozen eindhalte. Een reiziger kan dus niet op elke gewenste plaats worden opgepikt en afgezet, maar alleen bij officiële bushaltes. De belbus is een week van tevoren te boeken, maar ook vijftien minuten voor vertrek.

In Helmond en regio Amstelland-Meerlanden, rondom Schiphol, zijn respectievelijk de Bravoflex en AML Flex ingezet omdat de lijnbussen leeg rondreden. In stadsregio Arnhem-Nijmegen rijdt de Breng Flex ook parallel aan de lijnbus. Passagiers blijken daar bereid extra te betalen voor vervoer op afroep. Woordvoerder Daan Stevens van Transdev, koepelorganisatie van Hermes, Connexxion en Breng, denkt dat een systeem met enkel grote lijnbussen niet meer van deze tijd is. Hij vergelijkt het systeem met uberPOOL, de functie van Uber waarbij reizigers een taxi kunnen delen. 'De flexbussen rijden volgens een algoritme. Wanneer een reiziger een rit boekt geeft hij of zij de gewenste ophaaltijd, begin- en eindhalte en eventuele bijzonderheden aan, zoals het gebruik van een rolstoel of meenemen van een kinderwagen. De applicatie berekent welke aangevraagde routes en tijden overeenkomen en combineert deze tot de efficiëntste ritten.'

Wachten

De chauffeur in het rood-witte Bravoflexbusje op station Helmond zit te wachten. Het is twee uur 's middags, ze is pas net begonnen. De eerste rit staat pas ingeboekt tegen vijven. Een aanzienlijk gedeelte van haar dagen, zegt ze, bestaat sinds de invoering van de flexbus uit wachten. Als er dan een bestelling binnenkomt, gaat het vaak maar om een of twee personen. Behalve in de spits. Dan heeft ze nog weleens vijf of zes personen in de bus. Hoewel het lange wachten niet ideaal is, denkt ze dat het efficiënter is dan de hele dag hetzelfde rondje rijden in een grote, lege lijnbus. Een andere chauffeur, die net als zijn collega liever anoniem blijft, vult aan dat hij de regeling wel gezellig vindt: 'Je ziet de hele stad en vervoert daardoor meer verschillende passagiers.'

Van 's morgens zeven uur tot 's avonds zeven uur zijn er op elk moment vier Bravoflexbussen actief in Helmond. Langs de winkelstraat in het dorpscentrum staan meerdere haltes, maar 's middags rond drie uur staat daar niemand op een bus te wachten. Op een terras zit Malfried van Eemeren (71) met haar echtgenoot in de lentezon. Ze wonen sinds kort in woonzorgcentrum Ameide aan de rand van het stadscentrum. Van de flexbus hebben ze nog nooit gebruikgemaakt. 'Niemand op de Ameide voor zover ik weet', zegt van Eemeren. 'Als wij eropuit willen of naar het ziekenhuis gaan, dan nemen wij al jaren de Taxbus. Soms zit die zo vol dat de bus een behoorlijk stuk moet omrijden om iedereen weg te brengen. Maar de Taxbus brengt je voor 1,40 euro van deur tot deur.' Bij Bravoflex kost een ritje 3 euro. Als zij met de OV-chipkaart reizen, krijgen 65-plussers 34 procent leeftijdskorting.

Regio's

Vervoerder Connexxion biedt in diverse regio's flexdiensten aan. Moederbedrijf Transdev ziet vraaggestuurd vervoer in dunbevolkte gebieden veelal als een nieuwe vorm van OV en in stedelijke gebieden als een aanvullende vorm van OV om van deur tot deur te reizen. In Helmond zijn sinds 11 december 2017 alle stadslijnbussen op een na vervangen door de Bravoflexbus. In stadsregio Arnhem-Nijmegen rijdt de flexbus sinds 2016 als aanvullend vervoer onder de naam Breng Flex. In regio Amstelland-Meerlanden rijdt sinds 10 december 2017 de AML Flex.

Jongere generaties

Is de Bravoflexbus dan een uitkomst voor de jongere generaties? Vakantiebureaumedewerker Sanne Kuijpers (22) heeft de bus twee keer genomen. Toen het regende. 'Meestal ga ik op de fiets naar mijn werk', zegt Kuijpers. 'Net als mijn vrienden en kennissen.' Jan Hendrix (72) vertelt dat zijn nichtje, dat in Arnhem studeert, voorheen nog weleens de bus naar huis nam vanaf station Helmond. In de Bravoflexbus is een studenten-OV echter niet geldig. Hendrix: 'Nu moet ze iemand bellen om haar op te halen.' Want dagelijks 6 euro voor de bus betalen - dat tikt aan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.