De boodschap was: niet zeuren, maar betalen

Verwarmingskosten: van het kastje naar de muur

Beeld ANP

De klacht: Woningcorporatie Havensteder laat bewoners betalen voor warmte van de buren. De fout wordt snel bekend, maar niet gecorrigeerd. Intussen krijgen de bewoners wel aanmaningen op de mat.

De verwarmingsrekening die Nel Boer-Roos kreeg van woningcorporatie Havensteder kan simpelweg niet kloppen. Dat wist zij eigenlijk al toen de rekening bij haar op de mat viel in oktober. 'Tot onze verbazing moesten wij voor 2016 bijna 200 euro meer betalen', zegt Boer-Roos.

Dat was nog nooit voorgekomen. Haar flat in de Rotterdamse wijk Pendrecht is gebouwd in 2003 en is volgens haar goed geïsoleerd. 'Dus wij gebruiken de verwarming weinig.'

Boer-Roos is niet de enige, blijkt wanneer zij de forse rekening aankaart bij haar huurdersvereniging. Ook zo ongeveer al haar tachtig buren hebben rekeningen gekregen van honderden euro's meer.

Op basis van eerdere rekeningen denken de bewoners al snel te weten waar de fout zit. De hele flat is aangesloten op een centraal verwarmingssysteem. Maar bij de verdeling van de gemaakte stookkosten, zijn delen van de apotheek, het gezondheidscentrum en een restaurant op de eerste drie verdiepingen van de flat niet meegerekend.

'Toen wij Havensteder vroegen de fout te onderzoeken, reageerde het bedrijf ronduit arrogant', zegt Frans den Hollander, penningmeester van de huurdersvereniging. 'De boodschap was: jullie moeten niet zeuren maar betalen.'

De huurdersvereniging adviseert de bewoners nog niet te betalen, maar daar laat Havensteder het niet bij zitten. De woningcorporatie stuurt aanmaningen en belt de bewoners op met een automatisch bandje, dat zegt dat er een incassobureau wordt ingeschakeld als het voor het einde van het jaar niet is betaald. Veel bewoners, onder wie ook Boer-Roos, zwichten voor die druk en komen over de brug.

Het ultieme bewijs voor de berekeningsfout komt in januari, als de penningmeester tekeningen krijgt van de centrale verwarmingsruimte. Daaruit blijkt dat er geen metertjes zijn bevestigd op een aantal leidingen die naar de eerste drie verdiepingen gaan. Het bedrijf dat de meters heeft opgehangen, Ista, erkent de fout tijdens een bewonersvergadering in maart. Dan pas belooft Havensteder de rekeningen te herzien. Maar de nieuwe berekeningen laten nog steeds op zich wachten.

Verweer

'We hadden ons gelijk achter de oren moeten krabben, toen er zoveel mensen klaagden over de rekening', zegt de woordvoerder van Havensteder over het in eerste instantie negeren van de bezwaren. 'Vaak als er een bezwaar wordt ingediend, lopen de incasso's door, maar dat is in dit geval niet goed geweest.'

Havensteder erkent de onterechte verdeling van de stookkosten. Het bedrijf 'onderzoekt nu hoe de juiste afrekening moet zijn'. 'Dat is een complexe puzzel. Daarbij willen we zeker weten dat we het goed doen en dat er overeenstemming is met alle betrokken partijen.'

Havensteder verwacht binnen een aantal weken nieuwe berekeningen te hebben. 'Bewoners hoeven niets te betalen zolang er nog geen duidelijkheid is over de juiste afrekening.'

'We vinden het spijtig dat mensen het gevoel hebben dat ze van het kastje naar de muur gaan. Dat is zeker niet onze bedoeling geweest.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.