De Boer tegen Schiphol-deal ambtenaren

Minister De Boer van Milieubeheer stuurt haar ambtenaren terug naar de onderhandelingstafel om de discussie over de toekomst van Schiphol te heropenen....

THOM MEENS

Van onze verslaggever

Thom Meens

DEN HAAG

In de nota waarin het akkoord van de ambtenaren is vervat, wordt gesteld dat aan uitbreiding van Schiphol niet valt te ontkomen. De groei van het vliegverkeer zet door. Niet uitbreiden kost banen, is de teneur. De ambtenaren willen Schiphol als hoofdvliegveld behouden. In zee, het Markermeer of op Flevoland moet dan een filiaal van Schiphol komen.

De Boer is het hartgrondig oneens met de lijn van dit advies. Ze vindt dat te zeer is toegeredeneerd naar uitbreiding van Schiphol. Een fatsoenlijke discussie over het nut en de noodzaak ervan kan niet meer worden gevoerd, meent zij.

De minister wordt gesteund door premier Kok. Deze vindt weliswaar ook dat een eventuele uitbreiding van Schiphol in zee zou moeten plaatsvinden, maar hij wil eerst een maatschappelijk debat over de vraag of Schiphol nog moet kunnen groeien en ten koste waarvan.

De aanzet tot dat debat moet de ambtelijke nota zijn over de toekomst van de luchtvaartinfrastructuur, maar het concept dat voorligt schiet ernstig tekort, menen De Boer en Kok. De Boer: 'Vijftig pagina's over de noodzaak om Schiphol uit te breiden en drie over de milieugevolgen. Dit is een veel te onevenwichtige nota. Hier kan ik onder geen beding mee akkoord gaan.'

De Boer realiseert zich dat heropening van de onderhandelingen kan leiden tot grote vertraging. Het akkoord kwam uiterst moeizaam, pas na anderhalf jaar onderhandelen, tot stand. Het kabinet zou komende vrijdag over de nota praten. De kans is groot dat die datum niet wordt gehaald.

De Boer: 'Dan maar één of twee weken later. Eerst moet er een stuk komen waarin precies wordt uiteengezet wat de gevolgen zijn van uitbreiden of niet uitbreiden van Schiphol. En dan wil ik ook dat wordt doorgerekend wat de alternatieven zijn. Misschien moet Schiphol strenger selecteren in de toekomst.' Deze varianten ontbreken in de ambtelijke nota.

In de PvdA wordt verdeeld gereageerd op het uitgelekte stuk. Het kamerlid Van Gijzel, specialist verkeer en waterstaat, ziet in het ambtelijke advies grotendeels zijn eigen gelijk bevestigd. Hij vindt dat Schiphol een filiaal voor de kust moet krijgen.

'Maar niet zoals directeur Smits van de luchthaven wil', zegt het kamerlid. 'Ik wil vier banen in zee en dan op Schiphol wel een terminal, maar de meeste banen sluiten. Smits wil én banen in zee, én Schiphol helemaal openhouden. Daar voel ik niets voor.'

Milieuspecialist Crone steunt minister De Boer. 'Laat die ambtenaren eerst maar eens de gevolgen voor het milieu in kaart brengen. Dan volgt de discussie over nut en noodzaak, en daarna kunnen we een keuze maken. Ik weet dat premier Kok er precies zo over denkt.'

Fractieleider Rosenmöller van GroenLinks vreest dat de ambtenaren de nut- en noodzaakfase hebben overgeslagen. Hij is hoogst verbolgen over het advies, 'dat aan het milieu volledig voorbijgaat'.

VVD-specialist Verbugt vindt het avies bespreekbaar. 'Je moet nog wel de nut- en noodzaakdiscussie voeren, maar wees eerlijk: we kunnen straks toch geen bordje aan de grens zetten met de tekst ''Schiphol is vol''? De luchtvaart blijft groeien, dus moet je nadenken over uitbreiding van Schiphol. Een filiaal ligt voor de VVD voor de hand. Dan hoef je de miljardeninvesteringen die je op Schiphol hebt gedaan niet af te schrijven.'

CDA-kamerlid Van Rooy vindt net als de ambtenaren dat Schiphol zijn hoofdrol moet houden. 'Twee luchthavens werkt niet. Dat doet afbreuk aan de positie van Schiphol.' Zij heeft geen bezwaar tegen een filiaal in zee. 'Dat is ook beter voor het milieu.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden