Reportage

De bloemetjes thuisbezorgd

Na de boodschappenboxen is er een nieuwe online bezorgdienst voor bloemen. Bloomon slaat veiling, groothandel en bloemist over en brengt ze rechtstreeks van de kweker naar de klant.

In de hal van Bloomon worden de boeketten gebonden. Stylist Anton van Duijn ontwerpt elke week een nieuw boeket.Beeld Julius Schrank

'Dit is bloemschikken 2.0', vertelt stylist Anton van Duijn stralend. 'Gisteren zijn de bloemen geplukt, vanavond worden ze bij de klant aan de deur bezorgd.' Van Duijn, kaal hoofd en gekleed in bodywarmer met spijkerbroek, was een jaar geleden nog te zien bij Hollands Beste Bloemstylist op SBS6. Inmiddels heeft hij de studio ingeruild voor een enorme hal vol bloemenbinders in Aalsmeer. Letterlijk aan de lopende band worden hier iedere week meer dan tweeduizend boeketten gebonden. De bossen worden die avond in busjes bij de klant bezorgd en moeten er precies zo uitzien als Van Duijn ze deze week voor Bloomon heeft ontworpen. Het bedrijf is nog geen jaar oud, maar verwacht in 2015 al meer dan honderdduizend bossen bloemen te leveren.

Nederland is met afstand marktleider in de wereldwijde bloemensector. Bloemen worden gekweekt met behulp van de modernste technieken, maar de verkoop gaat nog net als vijftig jaar geleden via de veiling en groothandel. Dat kon anders, dachten Bart Troost en Patrick Hurenkamp, oprichters van het in november 2014 begonen Bloomon. Het idee: ze brengen de bloemen direct van de kweker naar de klant en slaan daarbij de veiling, groothandel en bloemist over. Waar bloemensites als Fleurop lokale bloemenwinkels inschakelen om de boeketten samen te stellen, produceert Bloomon de bossen als massaproduct aan de lopende band. Klanten nemen een onlineabonnement om (twee)wekelijks of maandelijks een boeket van 15, 20 of 25 euro thuis te ontvangen. Een boeket bestaat uit een variatie van bekende en minder bekende bloemsoorten. De duurste bossen zijn zo een meter hoog en zien er imposant uit.

Verder groeien

Dat er markt zit in het idee van Troost en Hurenkamp, blijkt wel uit de 3,5 miljoen euro aan investeringen die het concern vorige week wist op te halen van de Nederlandse durfinvesteerder INKEF Capital - bedoeld om de komende twee jaar verder te groeien. 'Eind 2017 willen we een miljoen bossen bloemen per jaar bezorgen', vertellen Troost en Hurenkamp. Volgens hen is 99 procent van de bloemenmarkt nog altijd offline, dus ze zien groeimogelijkheden voor Bloomon. Hun onlineconcept moet bloemen weer aantrekkelijk maken voor jongere mensen. 'Vrouwen zijn onze belangrijkste doelgroep, en die zijn tegenwoordig gewoon aan het werk en hebben geen tijd om bloemen uit te zoeken', zegt Troost. 'Maar wij bezorgen iedere week een verrassing bij de klant.' Een kaartje bij de boeketten geeft informatie over de soorten en het onderhoud. Zo is het af te raden de bloemen in de buurt van fruit te zetten en mogen ze niet op de tocht staan.

Ook FloraHolland, het enorme concern dat twee miljoen vierkante kilometer bedrijfsruimte bezit in en rond Aalsmeer, kent Bloomon. 'Het concept is redelijk uniek', zegt een woordvoerster, 'zeker wat betreft het direct leveren aan de klant. Dat de bloemen meteen van de kweker worden gehaald in plaats van via de veiling, zien we wel vaker tegenwoordig. Op die trend moeten wij ook zien in te spelen.'

Fleurop

Zelfs de op papier grootste concurrent van Bloomon, het al jaren actieve Fleurop, dat boeketten vooral als cadeau aan huis laat bezorgen, ziet heil in het nieuwe initiatief. 'Een nieuw concept brengt bloemen als geheel onder de aandacht, dus zo slecht is het niet voor ons.' Fleurop werkt samen met een flink deel van de bloemenzaken in Nederland. Jeroen de Zwart, directeur van Fleurop Nederland, ziet dat de traditionele bloemenwinkels het steeds lastiger krijgen. Naast de crisis heeft dit ook te maken met de trend richting online verkoop. 'Tien jaar geleden waren er 1.360 winkels die met ons samenwerkten. Daarvan zijn er nu 1.150 over.' De Zwart laat weten dat Fleurop niet stilzit en al een aantal plannen heeft klaarliggen - details kan hij niet geven - om op deze ontwikkeling in te spelen.

In de hal in Aalsmeer gaan de boeketten ondertussen met honderden tegelijk de vrachtwagen in, op naar de distributiecentra van waaruit busjes de bloemen bij de klant brengen. Het thema van deze week is 'terug van vakantie', legt stylist Van Duijn uit. 'Een zonnebloem zoals die in Frankrijk langs de weg staan, lavendel en vrolijke kleuren. Nog even nagenieten van de zomer.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden