WINNAAR & VERLIEZER

De bescheidenheid van de gebroeders Van Moof versus de opschepperij van Elon Musk

Taco en Ties Carlier. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant
Taco en Ties Carlier.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Winnaar: Taco Carlier

Van 8 naar 50 buitenlandse vestigingen

Van Moof zou de Tesla van Europa kunnen zijn – een bedrijf met een beurswaarde van honderden miljarden. Maar Taco Carlier, met zijn broer Ties oprichter van de Amsterdamse fietsen­fabrikant, denkt even minimalistisch als de gefabriceerde fietsen zijn. Hij loopt niet zoals Elon Musk ver voor de muziek uit. Deze week maakte hij bekend het aantal vestigingen in de wereld op te voeren van acht naar vijftig. Ook komen er veertien servicehubs.

Het bedrijf heeft last van groei­stuipen. Het kan de vraag naar elektrische fietsen helemaal niet aan. Vorig jaar explodeerde de ­omzet van 40 naar 100 miljoen euro. Inmiddels rijden er 150 duizend mensen op een Van Moof-fiets. Daar komen er dit jaar naar verwachting 100 duizend bij. Steden propageren fietsgebruik door de aanleg van fietspaden, terwijl autoverbruik wordt ontmoedigd.

Maar de groei gaat wel gepaard met leverings- en serviceproblemen. Er is een tekort aan scheepsruimte om de fietsen te exporteren. Er is een tekort aan onderdelen als pedalen en banden. 80 Procent van de omzet wordt geëxporteerd, maar in het buitenland zijn geen reparatieplekken.

Gelukkig wil iedereen investeren in de Nederlandse fietsenfabrikant. In september kon nog voor 40 miljoen euro aan nieuw kapitaal worden aangetrokken. De gebroeders Carlier willen wel de meerderheid van de aandelen houden. Een beursgang wordt niet overwogen. Maar, zo zei Taco Carlier eerder, ‘liever naar de beurs dan overgenomen te worden door een autofabrikant’.

Verliezer: Elon Musk

Deel Tesla-assemblage valt weg in Tilburg

Elon Musk. Beeld Belagaimage
Elon Musk.Beeld Belagaimage

Elon Musk was deze week opnieuw druk bezig op Twitter om allerlei gekkigheid te kopen, verkopen en promoten. Zo bood de Tesla-baas een NFT – een digitaal verzamelobject – te koop aan met een technotrack met een ijdelheidstrofee van hemzelf. Miljoenen moet die hem opleveren. Met Tesla houdt hij zich veel minder bezig. Daar is de uitdaging vanaf, sinds de door hemzelf via Twitter gemobiliseerde speculanten de koers tot absurde hoogte hebben opgedreven. Intussen werd bekend dat Tesla stopt met het afbouwen van de Model S en de SUV Model X in de fabriek in Tilburg. De Tesla’s worden hier voorzien van de aandrijving en een accu. Ook worden ze uitgebreid gecontroleerd, met als sluitstuk een rit over de testbaan.

Maar het productieproces van de beide modellen is volgens Tesla zo veranderd dat het niet meer mogelijk is die nog langer in Nederland te assembleren. Dat kost honderd banen in Tilburg. Toen de productiehal in 2015 werd geopend, was Musk daar nog zelf bij. Hij was nog een idealistische pionier, niet de rijkste man ter wereld. Toen zei hij dat het logisch is om te produceren waar de vraag is omdat ‘het transport van Californië naar Nederland duur en nadelig voor het milieu is’. Nu moet het productieproces zo efficiënt mogelijk zijn. Dat hij nog echt geeft om het milieu moet steeds meer worden betwijfeld. Niets is zo milieuonvriendelijk als het creëren van steeds weer nieuwe blockchains in de hoop daar een slaatje uit te slaan.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden