Innovatiecentrum Detroit

De auto maakte Detroits station overbodig. Nu gaat Ford er een innovatiecentrum vestigen

Ford blaast vervallen centraal station Detroit nieuw leven in.

Bestuursvoorzitter Bill Ford Jr. in Detroits vervallen centraal station, dat Ford heeft gekocht om er zijn innovatiecentrum te vestigen. Beeld AP

Wie denkt aan Detroit, denkt aan vergane glorie en troosteloze leegstand. Symbool van de teloorgang van Motor City is Michigan Central Station, het voormalige treinstation waar dertig jaar geleden de laatste Amtrak vertrok en dat sindsdien in verval is.

Het kolossale gebouw uit begin vorige eeuw was ooit het vertrekpunt van honderden treinen per dag, maar na de Tweede Wereldoorlog nam de auto het over van de trein en daalde het aantal passagiers. Na de sluiting van het station viel het interieur ten prooi aan vandalen en gingen er stemmen op om het te slopen. Het station stond model voor de stad zelf, dat sinds de jaren vijftig een miljoen inwoners had zien vertrekken en waarvan het centrum wordt getekend door leegstand en verval.

Maar het tij lijkt te keren, zowel voor Detroit als voor het stationsgebouw: vorige week maakte Ford bekend het te hebben gekocht. De automaker wil er zijn innovatiecentrum vestigen. De komende vier jaar zal het enorme station worden gerenoveerd, om in 2022 plaats te bieden aan minstens 2.500 medewerkers. In het gebouw zal worden gewerkt aan elektrificatie en technologie voor autonoom rijden.

De keuze lijkt een gouden greep. Met de vestiging van zijn innovatiecentrum bevestigt Ford dat het verankerd is in Detroit en niet zal verhuizen naar Silicon Valley, de huidige hotspot voor zelfstandig rijdende en elektrische auto’s. De autofabrikant wil van het oude station het nieuwe kloppend hart van het stadscentrum maken. De aankoop moet hoogopgeleid personeel lokken, dat Detroit eerder links liet liggen. Voordeel: door de malaise zijn woningen er spotgoedkoop, zeker in vergelijking met techstad San Francisco. Na de restauratie kunnen er vijfduizend mensen werken en komen er winkeltjes, restaurants en cafés. 

‘Het zat me dwars dat bij elk verhaal over de neergang van Detroit het oude station centraal stond’, zei bestuursvoorzitter Bill Ford, nazaat van oprichter Henry Ford, vorige week bij de bekendmaking van de aankoop. Terwijl het station zeventig jaar lang de plek was geweest waar dromers en ondernemers voor het eerst voet zetten in Detroit, zei Ford. Maar sinds de neergang werd het een plaats waar ook de hoop vertrokken was. ‘Het station werd symbool voor de moeilijke tijden. Het is tijd dat te veranderen, het moet weer een plaats van kansen worden.’

De opzet lijkt te slagen: afgelopen zaterdag bezochten achtduizend geïnteresseerden het gebouw voor de renovatie begint. 

Michigan Central Station. Beeld AP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.