De auto gaat rijden met een glaasje op

Volgend jaar wordt er aan benzine waarschijnlijk een klein beetje alcohol uit suikerbieten toegevoegd. Leverancier Nedalco, die hierover onderhandelt met onder meer Shell, zou met een extra scheut de benzine nog best wat groener willen maken....

TIJDENS de oliecrisis, in het najaar van 1973, kwamen allerlei alternatieven voor de traditionele benzine over het voetlicht. Een inspirerend voorbeeld van hoe het allemaal anders kon, vormde het wagenpark in Brazilië, dat voor het merendeel op alcohol liep. De Brazilianen maakten deze schone brandstof uit rietsuiker.

Volgend najaar, 25 jaar na de oliecrisis, zullen de eerste auto's in Nederland gedeeltelijk op bio-alcohol (ethanol) lopen. De oer-Nederlandse suikerbiet zal de grondstof vormen. Alcoholproducent Nedalco in Bergen op Zoom gaat dan jaarlijks dertig miljoen liter alcohol maken uit melasse, een sterk suikerhoudende stroop die overblijft bij de productie van bietsuiker. Voor deze hoeveelheid is vijfduizend hectare bieten nodig, bijna 5 procent van het Nederlandse bietenareaal.

Met deze bio-alcohol wordt een toeslagstof in de benzine vervangen. Daartoe wordt uit de alcohol het additief ETBE vervaardigd, dat in de benzine het uit aardgas en aardolie gemaakte MTBE kan vervangen. Op zijn beurt was MTBE enige jaren geleden een alternatief voor het schadelijke lood in de benzine. 'Met het MTBE producerende bedrijf Arco voeren we overleg voor de productie van ETBE', aldus A. Derde, algemeen directeur van Nedalco.

Nedalco gaat de bio-alcohol gedurende een proefperiode van tien jaar maken, en volgens het bedrijf zijn een aantal grote petrochemische concerns, waaronder Shell geïnteresseerd. Shell bevestigt dat er gesprekken gaande zijn over de afname van ETBE.

Bang voor de 'agrobenzine' hoeft niemand te zijn. 'Motortechnisch is de omschakeling geen probleem. Het octaangetal van de benzine wordt er zelfs nog iets door verhoogd. De consument zal er aan de pomp niets van merken', zegt dr. ir. J. den Ridder, technisch directeur van Nedalco.

Hoewel met de productie van het biologische additief niet kan worden gesproken van volledige 'groene benzine', is de toepassing van ETBE in het Nederlandse wagenpark wel een doorbraak. 'Op termijn willen we net als in Brazilië en de Verenigde Staten, veel meer bio-alcohol aan de benzine toevoegen', aldus Den Ridder.

Nedalco, een dochter van de suikerproducenten Cosun (de voormalige Suikerunie) en CSM en een van de grootste alcoholproducenten in Europa, wil de proefperiode van tien jaar vooral benutten om methoden te zoeken waarmee andere suiker-, zetmeel- en cellulosehoudende akkerbouwproducten als voederbiet, tarwe en gras kunnen worden omgezet in de bio-alcohol. 'Ook kunnen we hier tal van bijproducten en afval uit de agro-industrie goed vergisten tot alcohol', aldus Den Ridder.

De productie van bio-alcohol vergt een investering van veertig miljoen gulden. 'Dat bedrag is vereist voor de aanschaf van de nodige potten en pannen. In het kader van de reductie van de kooldioxide-uitstoot krijgen wij maximaal 35 procent terug van de overheid', zegt Derde.

Over tien jaar hoopt Nedalco de biobrandstoffen tegen concurrerende prijzen te leveren. Tot die tijd moet een accijnsontheffing het gat met de traditionele benzine dichten. De EU moet de al door de Nederlandse overheid verleende accijnsvrijstelling van 135 miljoen gulden nog goedkeuren. 'We verwachten deze toestemming binnen enkele weken', zegt Derde,

Met het gebruik van vernieuwbare biobrandstoffen als de 'agrobenzine' wordt het verbruik van de eindige voorraden fossiele brandstoffen als olie en gas vermeden. Ook leidt bio-alcohol per saldo tot minder kooldioxide-uitstoot. Het koolzuur dat bij verbranding van de agrobenzine vrijkomt, is immers tijdens de groeifase van de suikerbiet vastgelegd.

Bovendien is de bio-alcohol schoner. Uit de uitlaatpijp ontwijkt geen zwavel of roet, zo bleek uit een proef met drie Groningse stadsbussen die liepen op uit alcohol gemaakte biodiesel. Ten slotte kunnen biobrandstoffen handen en voeten geven aan het zogeheten agrificatiebeleid: de teelt van gewassen ten behoeve van de industrie.

In andere Europese landen is de introductie van de biobrandstoffen al een stuk verder gevorderd. In Stockholm rijden tweehonderd stadsbussen op bio-alcohol. Frankrijk heeft ambitieuze programma's voor de teelt van vernieuwbare brandstoffen op basis van koolzaad, zonnebloem, tarwe en suikerbiet.

Frankrijk kampt met een sterke ontvolking van het platteland en veel braakliggend landbouwterrein. De landbouwlobby ziet in de productie van bio-alcohol een nieuwe impuls voor de agrarische sector. Daar komt nog bij dat grote steden als Parijs en Lyon steeds vaker onder een verstikkende deken van smog liggen als gevolg van het ongebreideld gebruik van de auto. De regering overweegt zelfs om de bijmenging van biobrandstoffen voor het jaar 2000 verplicht te stellen. In Frankrijk staan al vier biobrandstoffabrieken.

Nedalco meent evenwel niet dat het goedkoper is, de bio-alcohol rechtstreeks uit Frankrijk te importeren. 'De Fransen werken vooral met landbouwgewassen. Wij denken echter dat het voor een duurzame toekomst van belang is het proces zo te ontwikkelen dat we met een cocktail van allerlei grondstoffen en afvalstromen, bijvoorbeeld ook gft, uit de voeten kunnen. Daarvoor is het zaak de geschikte enzymen te isoleren, waarmee de lange koolstofketens kunnen worden afgebroken', aldus Derde. 'Wie dat kunstje als eerste kan vertonen, wint de slag.'

René Didde

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden