De ambities van vliegbedrijf PAL zijn wreed verstoord

De noodlijdende luchtvaartmaatschappij Philippine Airlines (PAL) wil af van bestellingen ter waarde van 780 miljoen dollar (1,6 miljard gulden) die waren geplaatst bij de vliegtuigfabrikanten Boeing en Airbus....

Van onze redactie economie

AMSTERDAM

De Aziatische crisis heeft PAL omgeblazen, al moet gezegd dat de maatschappij ook voordien al niet stevig oogde. In 1995 besloot de maatschappij haar eeuwige verliezen te lijf te gaan met een grote sprong voorwaarts. Er werd een investeringsprogramma opgesteld van vier miljard dollar.

Een groot deel van dat geld, 3,2 miljard dollar, was bestemd voor nieuwe vliegtuigen. Er werden acht Boeing 747-400's besteld en acht A-320's van Airbus. Omdat levering van deze toestellen pas dit jaar zou plaatsvinden, werd vast een voorschotje genomen door acht Boeings 737 te leasen via GEC Aviation Services.

Wellicht had het plan gewerkt, ware het niet dat midden vorig jaar de crisis in Azië losbrak. De reizigersmarkt ging op zijn gat en liep op sommige routes met tientallen procenten terug. Bovendien daalde de koers van de Filipijnse peso, weliswaar niet zo ernstig als van andere Aziatische munten, maar toch. De maatschappij krijgt een groot deel van zijn inkomen in krimpende peso's, maar moet zijn rekeningen betalen in spijkerharde dollars. Rente en aflossing werden door de daling van de peso 60 procent duurder.

In het op 31 maart afgesloten boekjaar scoorde PAL een verlies van 8 miljard pesos, drie keer zoveel als een jaar eerder. In 12 jaar ging er bij PAL in totaal 21 miljard peso naar de haaien.

Begin deze maand kwam een arbeidsconflict op dat PAL de nekslag gaf. De piloten gingen in staking om te voorkomen dat hun recht om na twintig dienstjaren met pensioen te gaan, zou worden afgebroken. PAL reageerde na tien dagen met ongekend rigoureuze maatregelen. Van alle 14 duizend werknemers werden er vijfduizend op staande voet ontslagen, waaronder tweederde van de 620 piloten.

Vanaf dat moment is het redden wie zich redden kan. De maatschappij heeft al zijn ambities laten varen. Niet alleen de groeiplannen zijn geschrapt, ook tal van diensten die de maatschappij tot voor kort onderhield zijn verlaten. De maatschappij probeert het hoofd boven water te houden met vier internationale lijnen en veertien binnenlandse, en dat is slechts éénderde van het lijnennet dat PAL tot een maand geleden onderhield.

Een week geleden vroeg PAL zelf uitstel van betaling aan om het reddingsplan te kunnen uitvoeren. De grote schuldeisers gingen alvast akkoord met een vertraagde terugbetaling van 2,1 miljard dollar. De grootste schuldeisers zijn Chase Manhattan (244 miljoen dollar), HSBC, Kredietbank (de Belgische bank waarmee Rabo graag wil samenwerken), Credit Lyonnais en Banque Nationale de Paris.

Om desondanks aan de verplichtingen te kunnen voldoen, moet PAL in elk geval af van een deel van de nieuw bestelde vliegtuigen. Volgens PAL-vice-president Jaime Bautista gaat het om drie Boeings 747-400 en acht Airbussen van het type 320-200, die dit jaar zouden worden afgeleverd. PAL heeft al 60 miljoen dollar aanbetaald, maar dat geld zal worden teruggevraagd.

Eerder al beëindigde PAL een leasecontract met General Electric voor acht Boeing 737's. Bautista liet niets los over het verloop van de onderhandelingen met de fabrikanten, die steeds meer last krijgen van de Azië-crisis. Boeing verwacht in de eerstkomende vijf jaar een terugval in het aantal orders met 150.

En zelfs dat is niet genoeg. Van zijn 54 vliegtuigen wil PAL er maar liefst veertig kwijt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden