De A6-A9 wordt een nieuwe Betuwelijn

De ministerraad beslist binnen enkele weken over de verbinding tussen de A6 en de A9. Volgens Juul Muller is de aanleg geldverspilling....

De verbinding A6-A9 is een omstreden weg. En terecht: hij scheert niet alleen vlak langs het prachtige en gelauwerde Naardermeer, maar doorkruist ook de Vechtstreek, de Aetsveldsepolder, de Geinstreek en het natuur- en recreatiegebeid de Hoge Dijk.

Toen de minister deze weg weer op de politieke agenda plaatste, ging dat gepaard met heftige reacties, mede doordat zij hiermee voorbijging aan De Uitweg, een convenant dat alle direct betrokken instanties en overheden – van de gemeente Almere tot Natuurmonumenten – in 2003 ondertekenden. In dit convenant, werd een oplossing voorgesteld voor de verkeersproblemen in de regio, waarbij de belangrijke natuurwaarden van de regio in tact bleven en de leefbaarheid voor de omwonenden verbeterde.

In de loop van de tijd is gebleken dat er nog veel meer punten van kritiek te geven zijn op de voorgenomen aanleg van de A6-A9: telkens weer blijkt uit onderzoek van Rijkswaterstaat dat de aanleg geen oplossing biedt voor de fileproblematiek. Zo is de A6-A9 te vergelijken met het plakken van een pleister naast een wond: immers het merendeel van de Almeerders werkt in Amsterdam en het woon-werkverkeer concentreert zich dan ook op het traject Amsterdam-Almere. Een snelweg aanleggen tussen Schiphol en Almere zal dan ook nauwelijks effect hebben op de files tussen Amsterdam en Almere.

Daarnaast blijkt ook hier weer dat extra asfalt, extra verkeer genereert. De aanleg van een A6-A9 in welke vorm dan ook zal het verkeer met 40 tot 50 procent doen toenemen. Het gevolg van dit groeiende auto-aanbod is dat er nieuwe files zullen ontstaan, aldus een onlangs gepubliceerde studie van Rijkswaterstaat Niet alleen op de A6-A9 zelf, maar ook op de ring A10, op de A1 bij het Gooi en op de A9 bij Amstelveen zullen de files toenemen. Hiermee neemt de vervuiling toe en de leefbaarheid in de toch al zo drukbevolkte Randstad af.

De vraag is dan ook of we 4,5 miljard euro belastinggeld, die nu begroot staan voor de aanleg van de A6-A9 (zonder tegenvallers), willen spenderen aan een project dat geen oplossing bewerkstelligt en een definitieve teloorgang betekent van het bijzondere natuurlijke achterland van de Randstad?

We zullen ons moeten realiseren dat het massale gebruik van de auto in de Randstad steeds bezwaarlijker wordt. Zijn de opofferingen van kwaliteit van leefbaarheid, gezondheid en natuur niet inmiddels te groot?

Het Platform tegen A6-A9 was verrast over de positieve resultaten van het invoeren van ritbeprijzing in de regio, een van de alternatieven die Rijkswaterstaat heeft uitgewerkt. Het maatschappelijk rendement van deze variant – de kosten versus de baten – was verrassend hoog: het gebruik van auto’s neemt af, waardoor we kunnen doorrijden, mensen gaan dichter bij het werk wonen en kiezen er vaker voor het openbaar vervoer te gebruiken.

Het CPB heeft al in november een pleidooi gehouden voor het invoeren van ritbeprijzing in dit gebied en de aanleg van de A6-A9 afgeschreven als maatschappelijk onverantwoord.

Het Platform dringt er dan ook bij minister Peijs op aan om eerst een pilot regionaal rekeningrijden in te voeren. Het initiatief van de NS om een nieuwe spoorlijn aan te leggen tussen Amsterdam en Almere zal hier een goede aanvulling op zijn.

Pleiten voor de A6-A9 is als pleiten voor de Betuwelijn: tegen beter weten in storten we vele miljarden in een bodemloze put en maken we het prachtige achterland tussen Utrecht en Amsterdam definitief kapot.

Dat geldt ook voor een ondertunnelde variant, want de anderhalve kilometer lange tunnelmonden vernietigen aan de ene zijde de milieu- en natuurwaarden van het Naardermeer en aan de andere kant de recreatie- en landschapswaarden van De Hoge Dijk en het Geingebied.

De tunnelmonden veroorzaken bovendien nog een gigantische uitstoot van lawaai, stank en fijn-stof in Abcoude en Amsterdam-Zuidoost.Velen beseffen dit en verweren zich tegen een besluit vóór de A6-A9. De ministers zouden er goed aan doen het verzet tegen de A6-A9 serieus te nemen en een oplossingsvariant te kiezen waar wel draagvlak voor is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden