De A 380 klapwiekt als een vogel

De nieuwe superjumbo van Airbus slaat met zijn vleugels en is doodstil. Maar het meest opvallend: het blijkt een doodgewoon vliegtuig te zijn....

De nieuwe superjumbo van Airbus klapwiekt omhoog. Vanuit de cabine zie je de enorme vleugels (spanwijdte 80 meter) met de zware motoren flink op en neer bewegen. De A380 vliegt als een vogel. Dat komt door de sterke wind, zegt de Duitse co-piloot later. Bij de start is het grootste vliegtuig van de wereld net een heel zware vrachtwagen, zegt hij. ‘Je moet dan door de enorme oppervlakte goed oppassen in de wind. Is de A380 eenmaal in de lucht, dan vliegt hij uitstekend.’

De vliegtuigfabrikant Airbus spendeerde woensdag veel geld aan een rondvlucht met de nieuwe superjumbo A380. Journalisten en andere genodigden uit de hele wereld werden naar Toulouse gevlogen om met het probleemkind van Airbus over het zuidelijk deel van Europa te vliegen.

Het was de eerste vlucht van de superjumbo met passagiers buiten Airbus. De vliegtuigfabrikant wilde met deze vlucht de ellende van de afgelopen jaren wegpoetsen. Problemen met de 450 kilometer aan kabels in de A380, het gevolg van verschillende ontwerpen in Duitsland en Frankrijk, veroorzaakte een vertraging van twee jaar in de aflevering, met als gevolg een miljardenverlies. Het kostte de kop van vrijwel de gehele Airbus-leiding. Maar dat behoort nu tot het verleden, aldus Airbus woensdag.

‘We hebben een fantastisch vliegtuig gemaakt, we slaagden er alleen niet in het op tijd te bouwen’, zegt John Leahy, de operationele baas van Airbus.

De chef van het A380-programma, Mario Heinen, wil er niet meer over praten. ‘Nee, we vertellen u geen cijfers. Laat ons maar zaken doen en ervaart u hoe prachtig dit vliegtuig is’, zegt Heinen vlak voor de start van de vlucht.

Ondanks de vier zware motoren (doorsnede 3 meter) is het in de cabine verrassend rustig. ‘Dit is het stilste vliegtuig’, claimt Leahy. De A380 bestaat eigenlijk uit twee vliegtuigen boven elkaar, die met een trap voor en achter in de cabome met elkaar zijn verbonden. De ruimte beneden is een halve meter breder dan die van de concurrent, de Boeing 747.

Door de hogere plafonds en iets bredere gangpaden oogt de goedkope klasse wat ruimer dan bij Boeing. Maar veel scheelt het niet. In deze klasse is de jumbo zeker niet de nieuwe manier van vliegen die Airbus zijn klanten graag voorspiegelt.

Dat is voorbehouden aan de zaken- en de eersteklasse-passagiers. Als de klanten daarvoor willen betalen, kunnen ze baden in weelde, zo lieten de kopende luchtvaartmaatschappijen de afgelopen jaren weten. In de eerste schaalmodellen van de A380 was dan ook sprake van een waterval en lounges. Airbus vertoont op filmpjes een eerste klasse waarbij de passagiers afsluitbare ruimten hebben om in te werken en te slapen. Fitnessruimtes, een bar of een schoonheidssalon behoren tot de mogelijkheden. Maar in dit toestel, nu nog de MSN 007 genoemd, zit het allemaal niet.

Eigenlijk is het meest opvallende van de A380 dat het een normaal vliegtuig is. Door de kolossale omvang en de enorme aantallen passagiers zou je verwachten dat het toestel een claustrofobisch gevoel oproept. Maar dat is niet het geval. Geen moment wekt het de idee dat er nog honderden passagiers onder of boven je zitten.

Een groter probleem van de A380 is de markt. Van de superjumbo zijn er nog maar 166 verkocht. Leahy verwacht er dit jaar nog twintig te verkopen. Of dat lukt, moet blijken. Door de productieproblemen is Airbus diep in de schulden geraakt. De ontwikkelingskosten zijn opgelopen tot minstens 13,5 miljard dollar. ‘We moeten nu iets meer dan vierhonderd vliegtuigen verkopen om quitte te spelen, oorspronkelijk waren dat er 250’, aldus Leahy.

Door een camera op de staart van de MSN 007 kunnen passagiers op een tv naar buiten kijken. Bij de landing zien we op het scherm Toulouse naderen. De vleugels zwiepen weer flink op en neer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden