Datalimieten voor het mobiele web

Onbeperkt mobiel internetten voor een vast bedrag lijkt zijn langste tijd te hebben gehad.

Nadat het Scandinavische telecombedrijf TeliaSonera afgelopen december ’s werelds snelste mobiele netwerk in gebruik had genomen, vertienvoudigde de omvang van het mobiele dataverkeer in zeer korte tijd.

Die exponentiële groei bewees niet alleen het nut van de investering die het bedrijf in het nieuwe mobiele netwerk had gedaan, hij bracht nog iets aan het licht: de tijd dat consumenten vaste bedragen, zogenaamde flatfees, betalen voor hun mobiele dataverkeer ligt waarschijnlijk snel achter ons.

De zogenaamde ‘onbeperkt eten-abonnementen’, zoals ze in de industrie worden genoemd, werden geïntroduceerd toen het mobiele web nog in de kinderschoenen stond. De vraag was op dat moment nog hanteerbaar en providers konden nog winst maken met de dienstverlening. Maar nu het dataverkeer over mobiele netwerken explodeert, mede door de grote toename van het aantal smartphones op de markt, de stijgende populariteit van digitale sociale netwerken en het downloaden van films en muziek, vrezen operators dat de flatfees hun winsten zullen opeten of misschien niet eens genoeg zullen zijn om de kosten te dekken. Het meest logische gevolg van die angst is dat consumenten zullen moeten gaan betalen voor wat zij verbruiken.

‘Voor de middellange en lange termijn is het een van de grootste prioriteiten van de branche om een manier te vinden om winst te maken met mobiele data’, aldus Mike Roberts, analist bij Informa Telecoms & Media. TeliaSonera dacht daar al over na nog voordat het 70 miljoen dollar investeerde in zijn nieuwe zogenaamde LTE-netwerk (Long Term Evolution, de naam van de vierde generatie mobiele netwerken). Het explosief stijgende dataverkeer via het umts-netwerk noopte het bedrijf zijn klanten op te zadelen met verscheidene downloadlimieten, elk met zijn eigen prijs.

‘In 2009 groeide het mobiele dataverkeer met 200 procent, terwijl het aantal abonnementen in dezelfde periode met 60 procent steeg’, zegt Anna Auguston van TeliaSonera. ‘Blijkbaar zit er geen duurzaam bedrijfsmodel achter het aanbieden van mobiel internet tegen een vast bedrag.’ Waar de industrie de ‘onbeperkt eten’-aanpak eerst massaal omarmde, luidt het nieuwe mantra volgens Auguston: ‘Je krijgt waarvoor je betaalt.’

Ook Vodafone is inmiddels deels van zijn flatfee afgestapt. In Spanje kunnen consumenten sinds november vorig jaar een Gold-Quality-abonnement afsluiten voor 49 euro per maand. Voor dat bedrag is snel en limietloos internet gegarandeerd. Consumenten die minder betalen, moeten het met downloadlimieten doen.

Het zal niet lang duren voor alle telecombedrijven hun vaste tarieven in de ban zullen doen. Bestuurders van AT & T, Verizon Wireless, Vodafone, Deutsche Telekom en Telefónica hebben de industrie onlangs opgeroepen afstand te doen van de flatfees. Bij AT & T, na Verizon de een-na- grootste telecomoperator in de VS, steeg het mobiele dataverkeer tussen 2007 en 2009 met 5.000 procent, nadat het bedrijf de officiële en enige leverancier was geworden van de iPhone.

‘Omdat er maar een beperkt aantal frequenties is toegewezen voor mobiel dataverkeer, is het noodzakelijk dat we op zoek gaan naar manieren om die frequenties effectiever te benutten’, aldus Mark Siegel van AT & T. ‘We hebben miljarden geïnvesteerd in ons netwerk om aan de vraag te kunnen blijven voldoen. Nu moeten we ook op zoek naar andere manieren van beprijzing.’

Of en hoeveel geld operators verdienen met hun mobiele breedbandactiviteiten is niet bekend. Analisten gaan ervan uit dat het een winstgevende activiteit is gezien de keuze van bedrijven wereldwijd om flink te investeren in het nieuwe LTE-netwerk. Ook de groeicijfers geven aanleiding te denken dat er geld te verdienen moet zijn in deze tak van sport.

In 2010 zal het aantal gebruikers wereldwijd met 55 procent stijgen tot 438 miljoen mensen. In 2014 zal het aantal rond de 2,1 miljard liggen. In diezelfde tijd zal het dataverkeer 22 keer groter worden en groeien tot 15,1 miljard gigabytes.

Het probleem is dat de opbrengsten van de groei van internet tot nu volledig bij internetbedrijven zijn terechtgekomen, zei Pat McCarthy van het Ierse Telcordia deze week. ‘Telecombedrijven hebben de slag daar gemist. Dat proberen ze nu goed te maken.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.