‘Dat een auto groot is, zegt me niks’

Luxe terreinwagens doen het steeds beter. Het taboe ‘was vooral een media-taboe’. ‘Je hebt ook zuinige SUV’s.’..

Amsterdam Er zijn tijden geweest dat bezitters van een luxe terreinwagen hun bezit liefst achter de stapel openhaardhout wilden verbergen. Tijden waarin smalend over P.C. Hoofttractoren werd gesproken als het bovenmodale stoere auto’s betrof. Tijden waarin gemeenten plannen smeedden om de welvaartsmonsters uit hun parkeergarages en hun binnensteden te weren. Maar die tijden lijken voorbij.

Op straat, zoals bijvoorbeeld in Laren bij Hilversum, in Bloemendaal, in Wassenaar en in Amsterdam-Zuid, is de luxe terreinwagen (de SUV, Sports Utility Vehicle) weer volop terug van nooit weggeweest.

Uit de verkoopcijfers blijkt dat het goed gaat met de categorie zwaarste en duurste personenauto’s. Vier van de vijf best verkochte modellen verkochten in de eerste zeven maanden van dit jaar aanzienlijk meer exemplaren dan in dezelfde periode vorig jaar.

Diederik Reitsma, woordvoeder van BMW Nederland: ‘Er is nu eenmaal vraag naar dergelijke modellen. Een hoge zitpositie en veel overzicht. Klanten die een functionele auto willen met veel ruimte zijn er altijd al geweest.’

Volgens Reitsma is de slechte naam van de luxe terreinwagens onterecht. ‘Ze werden in de media altijd maar op een hoop gegooid. Maar je hebt natuurlijk ook zuinige SUV’s.’

Klanten van deze bovenmodale automodellen trekken zich weinig aan van de kritiek op hun vervoermiddel, zegt Jan Rumping, verkoopadviseur bij Kimman Amsterdam, dealer van Land Rover en Jaguar. ‘Toen GroenLinks in Nijmegen drie jaar geleden van plan was de auto’s te weren uit de binnenstad, hebben we dat een week lang gezien in de verkoopcijfers. Daarna nooit meer. Veel kritiek is terug te voeren op afgunst denk ik. Want wat het milieu betreft, zijn er flink wat auto’s met hetzelfde verbruik, maar die vallen niet zo op. Met SUV’s is het makkelijk scoren.’

Amsterdam-Zuid is een reservaat. In wijken als Centrum lijken ze slechts mondjesmaat voor te komen. Maar op de Apollolaan in Zuid staan vlakbij elkaar een oudere Maserati en een peperdure Maybach. Verderop, op de Koninginneweg en natuurlijk rond de P.C. Hooftstaat begint het pas goed. Parkeerstrook na parkeerstrook staan de donkere bakken: de Range Rovers en de Volvo XC90 lijken het populairst. Niet alleen topmodellen, maar ook de goedkopere Nissan Murano, de opvallend gebeeldhouwde SsangYong en flink wat Jeeps met veelal nieuwe kentekens tonen dat er geen sprake is van een economische mineurstemming. Integendeel.

In de Van Eeghenstraat maant een blonde moeder haar kinderen in te stappen in een donkerblauwe M-klasse van Mercedes-Benz. ‘Veiligheid vind ik het belangrijkst. Dat een auto groot is, zegt me niks. Dat is soms eerder een nadeel bij het inparkeren.’

Ook de bestuurder die voor een dure modezaak op zijn passagier wacht, voelt geen gêne over zijn terreinwagen. ‘Het kan me eigenlijk weinig schelen hoe mensen erover denken’, zegt hij. ‘Ik werk er hard genoeg voor. Ik hou van dit soort wagens. Ze zijn stoer en veilig. Het milieu? Waar hebben we het over? Laten ze oude dieselauto’s aanpakken.’

Directeur Marc Bienemann van Land Rover Nederland denkt dat er vooral sprake is geweest van een ‘media-taboe’. ‘Er was veel aandacht voor het segment in de media, maar de verkoop heeft nooit onder druk gestaan. Vanaf 1996 gaan de cijfers omhoog.’

De verkoopcijfers die de Bovag verstrekt, lijken dat te ondersteunen. Het gaat goed met de ooit omstreden autosoort. Sterker: zodra een merk een nieuwe uitvoering presenteert, lijken de klanten zich groepsgewijs op te stellen bij de showrooms. Zo gingen de verkoopcijfers van BMW’s X5 in de eerste zeven maanden van het jaar met 105 procent omhoog ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vooral dankzij een uitgebreide facelift. De Range Rover, de moeder aller luxe-SUV’s, zag de verkoop met ruim 150 procent oplopen, terwijl Porsche voor de vernieuwde über-terreinwagen Cayenne een sprong van 186 procent noteerde. Van 120 stuks vorig jaar naar 343 tot deze zomer.

Van de duurste tien luxe terreinwagens werden dit jaar tot juli 4.400 stuks verkocht. Vorig jaar waren dat tot augustus 3.470 auto’s. Op de totale autoverkoop van 333.806 stuks in de eerste zeven maanden, stelt deze categorie weinig voor. Gezien de gemiddelde verkoopprijs van deze tien – ruim een ton – betreft het een kleine half miljard euro. Het jaar is nog niet om en autobranche is er nu al blij mee.

Het onvriendelijke imago van de luxe wagens zit importeurs hoog. Bienemann van Land Rover meent dat het hoog tijd is dat de consument eens goed wordt voorgelicht over wat werkelijk vervuilt. ‘Als je weet dat een middagje grasmaaien met een motormaaier meer vervuiling oplevert dan een rit in een van onze auto’s naar Spanje, dan kijk je opeens anders aan tegen die hele milieudiscussie.’

Toch zegt juist Bieneman dat zijn nieuwe Range Rover misschien wel zo goed verkoopt, juist dankzij de aandacht voor het milieu. ‘We hebben dit jaar een nieuwe turbodiesel V8-motor geïntroduceerd. Die is schoner dan de oude benzine-V6 en die wordt bijna niet meer verkocht.’

Ook BMW spint garen bij het milieu. Het merk heeft een aantal jaren geleden de gelukkige hand gehad te investeren in een reeks ‘groene’ uitvoeringen van bestaande modellen. De auto’s hebben zuiniger motoren, een lagere luchtweerstand en zetten de motor uit bij een stoplicht. Ze blijken precies op tijd klaar nu niet alleen milieuridders, maar ook de halve bevolking zich druk lijkt te maken om zoiets technisch als de milieuprestaties van hun rollend materieel.

Om alle milieukritiek voor te zijn, begint Land Rover een eigen compensatieprogramma voor CO2. Een deel van de CO2-uitstoot van nieuw verkochte Land Rovers zal volgens Bienemann vanaf eind dit jaar worden gecompenseerd door investeringen in niet-Kyotolanden.

Toch is ‘het gevaar’ niet geweken. Zo is burgemeester Ken Livingstone van Londen van plan de congestion tax voor de binnenstad te verzwaren voor bezitters van een onzuinige Chelsea tractor. Minister Cramer (Milieu) werkt aan dure parkeerplaatsen voor extra vervuilende auto’s: in die plannen zijn dus niet alleen SUV-bezitters de sigaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden