Dalende oplages bij Sanoma: Playboy zakt ver weg, Linda grote winnaar

Slecht nieuws voor de mannenbladen van Sanoma, die nog steeds in de etalage staan: de oplages dalen snel.

Sanoma. Beeld anp

De Playboy had in de eerste drie maanden van dit jaar een betaalde gedrukte oplage van 31.439 exemplaren, zo blijkt uit de cijfers die het oplage-instituut HOI vandaag bekend maakte. Dezelfde periode vorig jaar waren dat er nog 42 duizend, een kwart meer.

De Nieuwe Revu raakte met 17.763 ook ruim een kwart van de betalende lezers kwijt. De Panorama hield de schade nog enigszins beperkt met 35 duizend exemplaren, 17 procent minder. De dalingen komen slecht uit, omdat eigenaar Sanoma van de bladen af wil.

Onlangs wist de uitgever negentien tijdschriften te verkopen, maar de mannenbladen zaten daar niet bij. Die blijven dus onderwerp van een 'strategische heroriëntatie'. Als er geen koper komt, en aansluiting bij andere titels van Sanoma niet lukt, zou dat het einde van de bladen betekenen.

Tijdschriften van Sanoma. Beeld anp

Margriet en Libelle dalen
De grote winnaar bij de bladen was wederom Linda, dat door bijna 10 procent stijging nu meer dan 200 duizend bladen verkoopt. Libelle (353 duizend exemplaren, min 7,5 procent) en Margriet (194 duizend, 10 procent minder) zakten juist weg.

Datzelfde gold bij de opiniebladen voor Elsevier, dat 17,4 procent daalde en met 83 duizend exemplaren ver onder de honderdduizend van een jaar geleden dook. HP/de Tijd leverde met een betaalde oplage van 16 duizend stuks een kwart in. De Groene bleef stabiel, Vrij Nederland zakte iets en Opzij (door eigenaar WPG verkocht) eindigde de eerste drie maanden op 38 duizend, ruim vijfduizend en 12 procent minder dan een jaar eerder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden