DaimlerChrysler stopt productie Smart Forfour

Het Duits-Amerikaanse autoconcern DaimlerChrysler zet de bijl in de Smart Forfour. Het verlieslatende bedrijfsonderdeel blijft daarmee weliswaar binnen het concern, maar het bedrijf concentreert zich op de tweezitter-versie, de ForTwo....

Nedcar, de Nederlandse producent van dit model, zegt dat het voorgenomen besluit vooralsnog geen personele consequenties heeft. 'Onze toekomst hangt niet af van DaimlerChrysler, maar van ons moederconcern Mitsubishi', zegt de woordvoerster van de assemblagefabriek in Born.

De vakbonden zijn bezorgd over de werkgelegenheid bij NedCar. Volgens woordvoerster Liz Tans van NedCar hangt de toekomst van het bedrijf echter niet af van DaimlerChrysler, maar zijn de aandeelhouders van Mitsibishi aan zet.

De fabriek, die met een zware overcapaciteit kampt, is een volle dochter van het Japanse Mitsubishi Motors. Tans: 'Wij zaten te wachten op het gereedkomen van het wereldwijde productieplan vanuit Tokio. We hopen dat er naast de Colts die momenteel worden gebouwd een additioneel model zou worden toegekend. Ook hopen we meer te horen over het bouwen van de opvolger van de Colt. Dat is een zaak die pas over enkele jaren speelt, maar daar moeten we nu al rekening mee gaan houden.'

Bij Nedcar werken na de laatste reorganisatie, die vorige zomer werd aangekondigd, nog drieduizend personeelsleden. Per 1 januari werden 670 medewerkers boventallig. Driehonderd van hen zijn na aandringen van de bonden gedetacheerd bij andere bedrijven en zouden kunnen terugkeren wanneer de productie zou aantrekken.

De assemblagefabriek in Born kampt, zoals veel andere productiebedrijven in de auto-industrie met een flinke overcapaciteit. Momenteel worden er 115 duizend auto's per jaar gebouwd, terwijl de capaciteit is berekend op 210 duizend stuks. Naast kleine hoeveelheden Smart ForFours worden er drie types Colt gebouwd. De Colt deelt het technische onderstel met de Smart.

Van de Forfour zijn sinds de introductie naar schatting honderdduizend stuks verkocht. De oer-Smart deed het stukken beter met zevenhonderdduizend verkochte exemplaren.

Als de plannen van DaimlerChrysler doorgaan, zal dat op het hoofdkantoor in het Zuid-Duitse Böblingen driehonderd mensen hun baan kosten. Dat aantal komt boven op de ruim zeshonderd ontslagen die eerder al werd aangekondigd. De Fortwo wordt gebouwd in Smartville, het fabriekscomplex bij Hambach in Noord-Oost Frankrijk.

Voor de reorganisatie zal het concern ongeveer 1 miljard euro uittrekken. Smart, dat nu weer volledig onderdeel is van de autogroep waar ook Mercedes deel van uitmaakt, heeft sinds de introductie nog geen cent winst gemaakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden