Daily Mail wil internetactiviteiten van kwakkelend Yahoo overnemen

Daily Mail, een van de grootste en machtigste tabloids van Groot-Brittannië, wil de internetactiviteiten van Yahoo overnemen. Dat bevestigde het moederbedrijf van de Britse krant, Daily Mail & General Trust, maandag na geruchten van die aard.

Beeld EPA

Daily Mail staat te boek als rechts, populistisch en boos; een toon die DailyMail.com dagelijks ruim 14 miljoen unieke bezoekers oplevert. Door de webactiviteiten van Yahoo in te lijven, zo is de officiële uitleg, moet dat nu al indrukwekkende bereik nog verder vergroot worden en vooral: nemen de inkomsten uit digitale advertenties toe. Een andere reden voor de overname die het bedrijf geeft, is expansie. Daily Mail & General Trust wil groeien in de Verenigde Staten en ziet in Yahoo een perfect vehikel voor die ambitie.

Het geld voor een overname moet van investeerders komen met wie momenteel 'prille gesprekken' worden gevoerd. Om welke investeerders het precies gaat en over hoeveel geld er wordt gesproken, wordt pas later bekend.

Met als oprichtingsjaar 1994 is Yahoo een van de mastodonten van internet. Lang toonaangevend, maar de laatste jaren wordt de zoekmachine steeds meer het tegenovergestelde van een goede wijn: hoe ouder het bedrijf wordt, hoe slechter het gaat. De slag om de clicks en dus om de belangrijke advertentie inkomsten wordt nu dagelijks verloren van grootmachten als Google en Facebook. Pogingen om de resultaten op te krikken falen stuk voor stuk.

Ontmoetingen

Zo kon het schrappen van 15 procent van het personeelsbestand en het sluiten van vijf kantoren niet voorkomen dat er in het laatste kwartaal van vorig jaar 4,4 miljard dollar verlies werd geboekt en dat de koers in twaalf maanden tijd met 20 procent daalde.

En dus maakte Yahoo een paar weken geleden bekend zijn 'strategische opties te onderzoeken'. Dat is managementjargon voor de verkoop van alle internetactiviteiten; de kern van het bedrijf. De zoekmachine zelf staat dus te koop, net als de nieuwssites die het bedrijf runt en de e-maildiensten die het aanbiedt. Wat overblijft is een groot belang dat het bedrijf heeft in de Chinese internetveiling Alibaba.
Hoeveel geld er voor de krimpende reus (nog altijd 1 miljard bezoekers per maand) moet worden betaald, is onduidelijk. Schattingen lopen uiteen van zo'n 6 tot 8 miljard dollar een beduidend lager bedrag dan de 44 miljard dollar die Microsoft in 2008 nog bood voor Yahoo.

Door de Volkskrant werd de zoekmachine omschreven als de V&D van het web: een plek waar net niet alles te vinden is en waar dus ook nauwelijks iemand meer zoekt maar waar het desalniettemin dringen is bij de opheffingsuitverkoop. Zo werd eerder al bekend dat Google en de Amerikaanse provider Verizon geïnteresseerd zijn in een overname. Eerder werden ook al mediabedrijf CBS, uitgever Time en private-equityclubs als KKR en TPG genoemd. Nu sluit Daily Mail dus in dat rijtje aan.

Er zouden in totaal ruim veertig geïnteresseerden zijn voor Yahoo. De deadline voor de biedingen zou eigenlijk gisteren aflopen, maar vanwege die grote interesse kan er nu tot aanstaande maandag worden geboden.

Lees ook

Yahoo is de V&D van het internet. Hoe belandde internetpionier in de problemen?

Marissa Mayer Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden