Crowdfunding ABN Amro flopt, investeerders geld kwijt

Twee van de zeven bedrijven die waren opgericht met geld uit het crowdfundingfonds van ABN Amro zijn failliet gegaan. De investeerders zijn hun geld kwijt.

Toenmalig wethouder Fenna Ulichki spuit in februari 2014 in Amsterdam een oproep tegen hondepoep van GreenGraffiti op de stoep. Het bedrijf, dat investeerders had geworven via ABN Amro, is op 2 juni failliet gegaan.

ABN Amro kampt met de naweeën van zijn poging crowdfunding uit te testen. Twee van de zeven jonge bedrijven met startkapitaal van het crowdfundingplatform van ABN Amro zijn alweer failliet. Circa honderd investeerders zijn hun inleg van maximaal 5.000 euro kwijt. Het was al bekend dat ABN Amro begin dit jaar het crowdfundingplatform Seeds heeft opgeheven.

De twee ondernemingen, buitenreclamebedrijf GreenGraffiti en snoepmaker Yuno, haalden in 2012 in totaal 65 duizend euro op bij particuliere investeerders. Yuno, dat gezond snoepgoed op de markt bracht, staakte vorig jaar zijn activiteiten omdat de verkoop van onder meer WackoWaves (groentechips) tegenviel.

Explosieve groei

Jim Bowes, oprichter van GreenGraffiti, mailde zijn 49 beleggers donderdag dat het Amsterdamse bedrijf op 2 juni failliet is verklaard. GreenGraffiti maakte milieuvriendelijke buitenreclame. Zo kon een merknaam op een stoep of muur worden gespoten met behulp van een hogedrukspuit en sjablonen. Klanten die dit uitprobeerden, waren onder meer de gemeente Amsterdam, Starbucks, Sony en Campina. Volgens Bowes heeft het gebrek aan regels voor natuurlijke buitenreclame GreenGraffiti genekt. Onduidelijkheid over wat wel en niet van de gemeente mag, maakte klanten kopschuw, aldus de Amerikaan.

Het is een van de eerste keren in Nederland dat bedrijven die met behulp crowdfunding zijn gefinancierd op de klippen lopen. Deze financieringsvorm, waarbij particulieren via een platform direct geld uitlenen aan bedrijven of aandelen van ondernemingen kopen, is de afgelopen jaren explosief gegroeid. Vorig jaar stroomde via platforms zoals Symbid, Geldvoorelkaar en Wekomenerwel circa 35 miljoen euro naar kleinere jonge ondernemingen. Particulieren investeren geheel op eigen risico.

Geldvoorelkaar, dat bemiddelt in leningen, verwacht dat hooguit een paar procent van de gefinancierde bedrijven in de problemen komt.

Beeld anp

Grote banken houden zich doorgaans verre van crowdfunding omdat ze zelf de rol van kredietverstrekker willen spelen. ABN Amro was in 2012 de eerste bank die voorzichtig begon te experimenteren met crowdfunding, als een welkome aanvulling op de bestaande kredietmogelijkheden.

Platform Seeds wist geld op te halen voor zeven bedrijven, waaronder Greenjoy (verhuur elektrische sloepen) en een bedrijfje dat een dementie-app heeft ontwikkeld. Investeerders, die uitgebreid werden gewaarschuwd dat hun investering riskant is, krijgen als het goed gaat hun inleg plus een toeslag terug. Die is gekoppeld aan de omzet van de onderneming.

Geen vordering

ABN Amro laat weten niets voor de gedupeerde investeerders te kunnen betekenen. De beleggers hebben geen vordering op de onderneming. Begin dit jaar trok ABN Amro de stekker uit Seeds. De bank vond de exploitatie van een platform bij nader inzien toch niet passen. Wel is zij betrokken bij crowdfunding van goede doelen zoals de restauratie van de Domtoren.

De enige Nederlandse financiële instelling die actief is op het gebied van crowdfunding is De Amersfoortse, een onderdeel van ASR. Deze verzekeraar richtte een jaar geleden het platform Doorgaan.nl op. Sinds de oprichting zijn 25 bedrijven gefinancierd. Nog geen enkele onderneming is omgevallen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden