Crisis of niet, BMW boekt prima resultaten – mede dankzij China

BMW, de Duitse producent van sportieve auto’s en recentelijk ook van winstwaarschuwingen, presteert beter dan verwacht. Het concern heeft in het derde kwartaal eenderde meer operationele winst geboekt dan een jaar eerder. 

Ceo Oliver Zipse van BMW spreekt afgelopen september op de autoshow van Frankfurt. Beeld Reuters

Het goede nieuws is te danken aan de groeiende verkopen van crossovers, het kleinere broertje (al is dat relatief bij BMW) van de SUV. Ook speelt mee dat het derde kwartaal in 2018 bijzonder slecht was, vanwege perikelen rond de overgang naar een nieuwe methode om het verbruik van voertuigen te meten. BMW had destijds grote moeite voldoende auto’s getest te krijgen volgens de nieuwe methode, waardoor de verkopen tijdelijk inzakten.

Ook in China gaan de zaken goed, dankzij de vernieuwde X3 stegen de verkopen daar met bijna 6 procent. Opmerkelijk, omdat de autoverkopen in het land al maanden op rij dalen.

BMW maakte een operationele winst van 2,3 miljard euro, tegen 1,7 miljard een jaar eerder. Marges verbeterden van 4,4 naar 6,6 procent. Het concern zegt dat de resultaten in lijn zijn met de in maart verkondigde winstwaarschuwing. De winst over het hele jaar zal volgens die verwachting ‘significant lager’ uitvallen. 

Hybride

De Duitse autobouwer moet veel investeren in nieuwe fabrieken voor hybride en volledig elektrische voertuigen die de komende jaren op de markt komen. BMW voorziet een verdubbeling van de verkopen van plug-in hybriden en volledig elektrische auto’s tegen 2021. Daarna zal de groei jaarlijks 30 procent bedragen.

Nu het risico van een harde Brexit een stuk kleiner is geworden, hoeft BMW zich hier minder zorgen over te maken. Het concern produceert onder meer Mini’s en Rolls-Royces in het Verenigd Koninkrijk en een harde Brexit zou tot enorme logistieke problemen hebben geleid.

De mooie cijfers zijn een opsteker voor de Duitse auto-industrie en Nederlandse toeleveranciers. En voor de nieuwe topman Oliver Zipse. Hij nam afgelopen zomer het stuur over van Harald Krüger, die onder vuur lag vanwege de matige prestaties en zich niet herkiesbaar stelde als ceo. 

Toen een harde Brexit afgelopen voorjaar steeds waarschijnlijker leek te worden, moest BMW onorthodoxe maatregelen nemen om de productie zeker te stellen.

Autofabrikanten bevinden zich in zwaar weer: ‘De malaise blijkt dieper dan we zagen aankomen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden