Cremers stapelt commissariaten, heilloze reorganisatie Air France-KLM

'Cremers zit bij SBM Offshore, Vopak en bij de commissie Kapitaalmarkt van de AFM. Daar past een commissariaat bij Wolters Kluwer wel bij.'Beeld ANP

Winnaar

Frans Cremers (64) is van beroep multicommissaris. Vorig jaar beschreef de Volkskrant nog hoe hij als president-commissaris van het inmiddels failliete Imtech het lucratieve onderdeel Marine wist te slijten aan investeerder Parcom, waar hij commissaris was.

Als er ergens wat aan de knikker is, dan duikt de naam van Frans Cremers op. Op verzoek van de Ondernemingskamer dook hij ooit in de dossiers van de schandalen rond Ahold en Fortis. Hij stapte op als commissaris bij Fugro, omdat hij 'zich verneukt voelde door een collega'. Bij SBM Offshore, dat in opspraak kwam door een steekpenningenaffaire, zei hij: 'Ik ben maar kort belogen.'

Hij werkte bij Shell en was financieel topman van VNU totdat hij op zijn 53ste meer tijd aan zijn gezin wilde besteden en commissariaten begon te stapelen. Deze week werd hij voorgedragen als voorzitter van de raad van commissarissen van uitgeverij Wolters Kluwer, als opvolger van Peter Wakkie. En het bedrijf heeft de wind niet in de rug, maar voor het eerst een briesje tegen. De omzet groeit nauwelijks meer.

Tijd om Frans Cremers erbij te halen, die weet hoe hij zo'n varkentje moet wassen. De commissariatenverzamelaar zat bij de NS (liefst twaalf jaar), Unibail-Rodamco (elf jaar) Schiphol (negen jaar) en Fugro (acht jaar) . Nu zit hij nog bij SBM Offshore, Vopak en is hij lid van de commissie Kapitaalmarkt van de AFM. Daar past een commissariaat bij Wolters Kluwer wel bij.

Winnaar
Frans Cremers
Wolters Kluwer
Multicommissaris die een briesje kan hebben

Verliezer
Jean-Marc Janaillac
Air France-KLM
Het wespennest wordt een nog venijniger omgeving

Verliezer

Het nieuwe strategische plan van Air France-KLM heet Trust Together, maar er is alle reden om meteen heel wantrouwend te worden.

Topman Jean-Marc Janaillac (63) lanceerde donderdag een nieuwe luchtvaartmaatschappij die de met vermeende staatssteun opererende maatschappijen uit het Midden-Oosten moet beconcurreren. Toch zal het in de eerste plaats een concurrent worden van Air France en KLM zelf.

De nieuwe maatschappij wordt geen prijsvechter waarbij passagiers zelf hun lunch moeten meenemen, maar richt zich op de zakelijke markt.

'De nieuwe maatschappij, gepresenteerd door topman Jean-Marc Janaillac (63), zal binnen de kortste keren KLM en Air France al hun economypassagiers ontnemen.'Beeld reuters

Alleen zal het boordpersoneel met veel minder salaris genoegen moeten nemen dan bij Air France en KLM: flexkrachten en vakantiewerkers die de hete doekjes gaan rondbrengen.

Het laat zich raden waar de klanten voor gaan kiezen. De nieuwe maatschappij, die met veel concurrerender tarieven gaat opereren, zal als ze voldoende materiaal krijgt, binnen de kortste keren KLM en Air France al hun economypassagiers ontnemen.

En dat betekent dat die twee maatschappijen met half lege jets over de aardbol moeten vliegen, waarna uiteraard het mes erin wordt gezet. Te beginnen bij Air France.

Het is een even heilloze als omslachtige manier van reorganiseren, die van het wespennest Air France-KLM de komende tijd een nog venijniger omgeving maakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden