Cosmeticafabrikant Elizabeth Arden naar Revlon

Cosmeticafabrikant Elizabeth Arden, bekend van parfumlijnen van beroemdheden als Justin Bieber, Britney Spears, Taylor Swift en Elizabeth Taylor, wordt overgenomen door branchegenoot Revlon. Bij de deal, die donderdagavond werd aangekondigd, werd het Amerikaanse bedrijf gewaardeerd op 870 miljoen dollar (775 miljoen euro).

Een naaktmodel poseert in 1960 met verschillende parfums van Elizabeth Arden, bekend van parfumlijnen van beroemdheden als Justin Bieber, Britney Spears en Elizabeth Taylor.Beeld John Hedgecoe/TopFoto

Revlon denkt door de merken en distributienetwerken van beide bedrijven samen te voegen beter in staat te zijn om de verkopen naar nieuwe markten uit te breiden, zoals in Azië. Door onder meer de distributie samen te voegen verwachten de bedrijven 125 miljoen te kunnen besparen.

Revlon is al jaren een kwakkelend concern waarvan de winsten onder druk staan. Ook Elizabeth Arden heeft het moeilijk en leed de afgelopen twee jaar bijna 360 miljoen euro verlies. De schoonheidsindustrie heeft het de laatste jaren moeilijk. Estée Lauder, in handen van de familie Lauder, heeft onlangs aangekondigd dat er twaalfhonderd banen moeten verdwijnen.

In januari had de Amerikaanse miljardair Ron Perelman, die via zijn investeringsmaatschappij meerderheidsaandeelhouder van Revlon is, nog laten weten de strategische opties - verkoop - voor de onderneming te bekijken. Maar nu was de tekst dus duidelijk anders. 'We zien grote mogelijkheden voor groei waar zij sterk zijn en wij niet', zei topman Fabian Garcia van Revlon vrijdag na berichten van de overname.

Luxe huidproducten

Elizabeth Arden is bekend vanwege luxere huidproducten, vooral antirimpelcrèmes, met merken als Ceramide, SuperStar en 8 Hour Cream. De omzet van de bekendesterrenparfums is echter dalende.

Revlon verdient z'n geld vooral met haarverf en make-up via retail en schoonheidssalons en is actief in 130 landen.

Elizabeth Arden stamt uit 1910, toen oprichtster Arden haar eerste spa opende op Fifth Avenue in New York, in een tijd dat het zeldzaam was dat een vrouw make-up op had, laat staan een eigen bedrijf runde. Ze kwam op voor vrouwenrechten en liep mee met vijftienduizend medestandsters die hun lippen rood hadden gestift als symbool van kracht. Ze ontwikkelde speciale make-up voor vrouwen die in militaire dienst waren tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Revlon stamt uit 1932 en werd opgericht door de broers Charles en Joseph Revson en nagellakleverancier Charles Lachman, die de letter 'l' aan de bedrijfsnaam bijdroeg. In de jaren van de Grote Depressie was nagellak hun enige product. In plaats van met de toen gebruikelijke bleke kleuren kwamen ze met, de nog altijd verkochte, Cherries in the Snow, geïnspireerd op de roodroze lippen van sigaretrokende Hollywood-actrices. Het assortiment werd uitgebreid met lipstick 'lippen en vingertoppen op elkaar afgestemd' toen Charles Revson in een restaurant een vrouw zag met lippen en nagels in verschillende kleuren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden