Nieuwsautosector tijdens corona

Coronaknauw voor Nederlandse autosector, vooral importeurs liepen klappen op

De auto- en motorbranche is in het tweede kwartaal met ruim een kwart gekrompen, de grootste daling in een kwarteeuw, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. 

Medewerkers bij een assemblagelijn van Mini's bij autofabrikant VDL Nedcar in Born. Beeld ANP

Importeurs liepen de zwaarste klappen op, met dalingen van gemiddeld meer dan 40 procent op jaarbasis.

Tijdens het hoogtepunt van de corona-uitbraak in Europa, lagen importeurs aan twee kanten onder vuur: de aanlevering van auto’s stokte doordat producenten en toeleveranciers hun fabrieken moesten sluiten en aan de andere kant werden ze geconfronteerd met vraaguitval doordat consumenten thuis bleven. Hierdoor haperde ook de handel in auto-onderdelen, die met 28 procent kromp.

Het Europese productieverlies bedroeg als gevolg van de fabriekssluitingen bijna anderhalf miljoen personenwagens, berekende de Europese autokoepel Acea eerder.  In Nederland ging autobouwer VDL Nedcar, dat Mini's en enkele BMW-modellen bouwt, enkele weken dicht.

Tijdens het hoogtepunt van de lockdown ging het in alle geledingen mis. Zo werden minder bussen verkocht, minder trucks en minder bedrijfswagens. Ook schadeherstellers zagen het bezoek afnemen, er kwamen gemiddeld ruim eenvijfde minder klanten voor reparatie. Enig lichtpuntje was de motorensector, aldus CBS. Daar daalde de omzet ook, maar met een relatief bescheiden 6 procent. 

 Overigens werden importeurs, de onderdelenhandel en verkopers van zware bedrijfswagens in het eerste kwartaal ook al geconfronteerd met krimp, maar die was een stuk bescheidener.

Het CBS peilde ook het ondernemersvertrouwen. Somberte was in het tweede kwartaal uiteraard troef, met een kengetal van bijna min 47. Dat de sector ook weer snel kan opveren, blijkt uit de luim aan het begin van het derde kwartaal, die met min 9 een stuk minder pessimistisch was. Bij alle Nederlandse bedrijfstakken was het ondernemersvertrouwen op dat moment gemiddeld min 19, dus de autosector is relatief positief gestemd. Het vertrouwen was overigens in heel 2019 ook al licht negatief.

Het aantal faillissementen viel in het tweede kwartaal mee. Er vielen zestien bedrijven om, zeven minder dan in de eerste drie maanden.

Achtergronden bij de autosector tijdens corona

Het just in time-principe is enorm efficiënt, maar ook kwetsbaar, liet de corona-uitbraak opnieuw zien. De auto-industrie zal aanpassingen moeten doen. ‘Alles gaat verschuiven.’

Ze zijn er zelf ook een beetje beduusd van: een paar weken geleden lag de handel nog ‘op zijn gat’ en nu blijkt de meimaand de een na beste in de geschiedenis van de tweedehandsautohandel

De crisis heeft laten zien hoe waardevol de straat is voor andere zaken dan autoverkeer. Houden we dat? Nu de lockdown wordt versoepeld, is de plek achter het stuur weer snel gevonden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden