NieuwsCoronacrisis

Coronacrisis kost Europese luchtvaart (en KLM) dit jaar driekwart omzet

Europese luchtvaartmaatschappijen als KLM verliezen naar schatting dit jaar ruim driekwart van hun inkomsten uit het vervoer van passagiers, blijkt uit nieuwe schattingen van de International Air Transport Association (IATA). Alleen de Aziatische branchegenoten kijken aan tegen een grotere omzetdaling, van 88 procent.

KLM-vliegtuigen staan geparkeerd op Schiphol nu het aantal vluchten drastisch afneemt door de corona-epidemie. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

De mondiale luchtvaart loopt dit jaar zeker 252 miljard dollar (233 miljard euro) aan passagiersomzetten mis, denkt de internationale luchtvaartkoepel. Dat is meer dan twee keer zoveel als een raming van ruim twee weken geleden. Het gaat om 44 procent van de omzet in 2019. Daarbij gaan de economen van de IATA ervan uit dat het vliegverkeer zich in het vierde kwartaal van dit jaar grotendeels herstelt, met 90 procent van de vluchten die weer worden uitgevoerd.

Hoofdeconoom Brian Pearce van IATA gaf in een telefonische persconferentie toe dat er geen enkele zekerheid bestaat over zo’n snel herstel. ‘Bij vorige epidemieën krabbelde de luchtvaart na drie maanden weer op. Maar deze crisis gaat gepaard met een economische recessie.’ Het is volgens Pearce de vraag of miljoenen consumenten straks nog wel geld hebben om op reis te gaan. De vliegtuigen gaan waarschijnlijk niet met alle stoelen bezet de lucht in.

De IATA liet eerder weten dat er binnen enkele weken 200 miljard dollar (180 miljard euro) op tafel moet komen om de sector te stutten. Dat is nodig om de vaste lasten te voldoen, aldus IATA-voorzitter Alexandre de Juniac.  Het gaat vooral om lonen en de financiering van vliegtuigen.

Overheidssteun

De voorzitter verzet zich fel tegen oproepen om voorwaarden te stellen aan de overheidssteun die luchtvaartmaatschappijen door de coronacrisis moet sleuren. ‘We bevinden ons in een noodsituatie’, aldus voorzitter De Juniac, ‘het is geen tijd voor verfijnde maatregelen. We vragen om zo snel mogelijke hulp met een minimum aan voorwaarden.’

Politici en milieugroeperingen hebben geopperd dat regeringen zouden moeten eisen dat luchtvaartvaartbedrijven harder en sneller moeten verduurzamen door bijvoorbeeld oudere, meer vervuilende vliegtuigen vervroegd af te danken.

Ook gaan er stemmen op om financieel zwakke bedrijven failliet te laten gaan. Van de honderden luchtvaartmaatschappijen wereldwijd waren er slechts een dertigtal die de laatste jaren winst boekten. Honderden hebben slechts voor twee maanden geld in kas.

Oplossing

De IATA wil niets weten van eisen aan de reddingsplannen. ‘Er is niemand die zegt dat iedereen moet worden geholpen tegen elke prijs en ongeacht het doel’, aldus De Juniac. Maar volgens hem moet er nu geen onderscheid worden gemaakt.

‘Voor de bedrijven die al financieel zwak waren, zal hulp ook geen structurele oplossing bieden. Maar als regeringen te lang aarzelen met steun en elke zaak apart willen beoordelen, hebben we straks helemaal geen luchtvaart meer over. De luchtvaart is van het grootste belang voor het economisch herstel als de pandemie straks weer voorbij is.’

Pijnlijk getroffen reisindustrie rekent op snel terugverende reislust
De reisindustrie verkeert in diepe crisis. Tientallen miljoenen banen staan op de tocht. Maar wie komende maanden overleeft, kan een snelle opleving van het toerisme verwachten, stellen deskundigen

In buitenland gestrande Nederlanders krijgen hulp
Minister Blok van Buitenlandse Zaken gaat samenwerken met de reissector om gestrande Nederlandse reizigers in het buitenland op te halen. De coördinatie en organisatie van de repatriëringsvluchten komt in handen van speciale alarmcentrales.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden