Corina wordt ten onrechte behandeld als wanbetaler: Cleanprofs stuurt juist de foute rekeningen

Kastje naar de muur

Reinigingsbedrijf Cleanprofs behandelt Corina Janssen ten onrechte als wanbetaler. Juist Cleanprofs is begonnen rekeningen met een verkeerd bedrag toe te sturen.

Klikobakken Foto Najib Nafid

De klantbehandeling van Cleanprofs, een schoonmaakbedrijf voor afvalbakken, kan wel een oplapbeurt gebruiken. Al een half jaar stuurt het bedrijf rekeningen en zelfs een incassobureau naar klant Corina Janssen voor een bedrag dat nooit is afgesproken.

De klacht

Het begint in juni, als Janssen aan de deur een jaarabonnement afsluit voor de schoonmaak van haar kliko's. Het voorgestelde bedrag vindt Janssen te gortig, dus de verkoper biedt haar een 'lite-abonnement' aan voor 60 euro. Op het contract wordt het oorspronkelijke bedrag doorgestreept en vervangen.

Eind juni wordt echter niet 60, maar 84,95 euro afgeschreven. Janssen belt Cleanprofs, volgens haar nog binnen de bedenktijd van twee weken. 'De medewerker zei dat er geen 'lite-contracten' bestaan. Zij bood mij alsnog een normaal abonnement aan, maar ik zei dat ik helemaal geen diensten meer van ze wilde afnemen. Ik vertrouwde het niet meer.'

Janssen blijkt niet de enige die last heeft van Cleanprofs. Bij de Consumentenbond zijn het afgelopen jaar 81 klachten binnengekomen over 'opdringerige verkoop en schimmige verhalen over kortingen'. De Consumentenbond laat in het midden of Janssen gelijk heeft, maar zegt wel dat consumenten nooit een ander bedrag hoeven te betalen dan is overeengekomen.

Ook gemangeld door bedrijf of overheid? Mail uw ervaring naar kastjemuur@volkskrant.nl

Maar Cleanprofs houdt vast aan het contract en blijft het verkeerde tarief in rekening brengen. De bakken worden bovendien nooit gereinigd, zegt Janssen. De stickers waaraan schoonmakers haar kliko's kunnen herkennen, heeft zij naar eigen zeggen weggegooid.

In januari krijgt Janssen een incassobureau op haar dak. Het rekeningbedrag is dan inmiddels verhoogd naar 125 euro. Als blijkt dat het om een verkeerde rekening gaat, wordt de vordering ingetrokken. Cleanprofs houdt het abonnement in stand en incasseert weer een verkeerd bedrag: dit keer 63,95 euro - nog altijd 4 euro meer dan de afgesproken 60. Janssen: 'De maat is vol.'

Verweer

Cleanprofs kent het verhaal van Janssen, maar volgens medewerker Brian liep het allemaal anders. De bakken zijn volgens hem wel degelijk een aantal keer schoongemaakt. En hoewel hij erkent dat er 'een fout is gemaakt met het doorvoeren van de juiste korting', kan Janssen volgens hem niet onder het contract uit.

Bovendien heeft Janssen volgens Cleanprofs de verkeerde rekening pas aangekaart in het tweede telefoongesprek, na afloop van haar bedenktijd. 'De klant is ontevreden, maar dat maken wij dagelijks mee', zegt Brian. 'We kunnen niet bij iedereen het contract zomaar beëindigen. Wij horen eerst de gelegenheid te krijgen onze fout te herstellen. Wij hebben al een nieuwe factuur gemaakt van 63,95 euro en zullen haar nieuwe stickers toesturen.'

Janssen krijgt die week inderdaad nieuwe stickers. Ook mailt het bedrijf vrijwel direct na het gesprek met de krant dat zij 'haar opzegging hebben ontvangen'. Einddatum is 1 juli. Ze moet het contract dus uitzingen.

Na een boze mail van Janssen vervroegt Cleanprofs de einddatum naar 5 februari. Naar de Volkskrant mailt Cleanprofs dat het contract is ontbonden. En dat Janssen niets hoeft te betalen, ook al is de 'feitelijke situatie dat haar containers een aantal keren zijn gereinigd'.

Ook gemangeld door bedrijf of overheid? Mail uw ervaring naar kastjemuur@volkskrant.nl