Coolblue gaat eigen witgoedbezorging verzorgen

Webwinkel Coolblue gaat een deel van zijn pakjes zelf bezorgen. Vanaf deze week rijden er vijftien busjes in de bedrijfskleuren door Noord-Brabant en Limburg, vol met witgoed. Later dit jaar moet de dienst ook beschikbaar worden in de rest van Nederland. De witgoedvloot zou uitgroeien tot circa vijftig busjes.

Werknemer in het distributiecentrum van Coolblue. Beeld anp

'Vijftig is een conservatieve schatting', zegt topman Pieter Zwart, die benadrukt dat het puur om het bezorgen van witgoed gaat. 'Wij lanceren vandaag dus geen dienst die ook een iPhone bij je komt bezorgen, of een laptop en oordopjes. Dat komt omdat de levering van wasmachines, ijskasten en drogers enorm afwijkt van reguliere bezorging en we juist daarom veel extra's kunnen bieden. Als onze bezorgers bereid zijn een wasmachine naar de eerste of tweede verdieping te tillen, het apparaat ook nog eens installeren en vervolgens de oude machine weer mee terug nemen, kunnen we echt een verschil maken met wat nu gangbaar is bij webwinkels.'

Hoe meer euro's er in de Nederlandse webwinkelmarkt omgaan, hoe competitiever hij lijkt te worden. Vrijwel alle grote webshops duikelen de laatste jaren over elkaar heen in hun poging een zo uniek mogelijk dienstenpakket aan te bieden - alles om de klant te verleiden toch vooral via hun website te bestellen. Zo opende Wehkamp onlangs een nieuw distributiecentrum waar elke bestelling binnen een half uur in een rijdende vrachtwagen ligt en wint Zalando al jaren marktaandeel door alle kleren zowel gratis te laten bezorgen, als gratis op te halen.

Last mile

Toch gebeurt dat nog allemaal via pakketbezorgers. Het stormachtig groeiende Coolblue stort zich nu op wat in goed Nederlands de last mile heet. Dat zijn de laatste bezorgkilometers naar het huis van de consument - volgens kenners het stuk waarop het meest te winnen valt. Qua tijd, klanttevredenheid, milieuvervuiling en kosten. Zo keert nu nog 20 procent van de bezorgers onverrichter zake terug naar de bestelbus wegens een dichte voordeur. Door de bezorging in eigen hand te nemen hoopt Zwart op de lange termijn kosten te besparen en de klanttevredenheid op te krikken.

'Wat Coolblue nu doet, doet mij nog het meest denken aan Amazon', zegt Nando van Essen, logistiek consultant gespecialiseerd in webwinkels. 'Ook dat bedrijf heeft een enorme gedrevenheid het de klant zo tevreden mogelijk te maken en ook zij doen dat via vernieuwingen op logistiek gebied. Dat betekent dat ze diensten aanbieden die de bestaande garde pakketbezorgers nog niet leveren. Denk aan bezorging op dezelfde dag. Of levering in de kofferbak van een geparkeerde auto. Of, zoals nu, levering inclusief installatie van je wasmachine bij je thuis.'

Ruimte om te investeren

Coolblue is overigens niet de eerste webwinkel die zich met bezorgen bezighoudt. De wereldwijde marktleider Amazon test al tijden de pakketbezorging in de kofferbak van geparkeerde auto's en kijkt naar zelfrijdende auto's en drones. Maar ook dichterbij zijn er probeersels gaande, vooral van kleinere bedrijven die zelf bezorging per fietskoerier en elektrische bezorgbrommer aanbieden. Cooblue heeft de nodige ruimte om te investeren in dergelijke initiatieven. De omzet steeg in 2015 met 54 procent naar 555 miljoen euro. Hoeveel winst het bedrijf maakt, is onbekend.

Voor postbedrijven zoals marktleider PostNL kan dit slecht nieuws betekenen, vooral omdat de bezorging van pakketjes steeds belangrijker voor ze wordt. Zo nam de traditionele brievenpost in 2014 met ruim 10 procent af, terwijl het aantal bezorgde pakjes met een vergelijkbaar aantal steeg. De pakketafdeling van PostNL was daarmee goed voor een jaaromzet van 854 miljoen euro op een totale omzet van 3465 miljoen euro.

De belangrijkste reden dat weinig webwinkels zich vooralsnog mengen op de bezorgingsmarkt, zijn de hoge kosten. Zwart wil niet ingaan op de specifieke kosten van dit initiatief, maar zegt dat het kan zonder verlies te maken, ook al is de bezorging voor klanten gratis.Wereldmarktleider Amazon moest vorig jaar ruim 4,6 miljard euro toeleggen op de voor klanten vaak gratis verzending van zijn producten; 5,1 procent van de totale omzet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.