Controle foute notaris schiet ernstig tekort

Vorig jaar zijn vijf gevallen gemeld van notarissen die zijn geschorst of uit het ambt gezet, maar die desondanks toch aktes opstelden en aanboden aan het Kadaster. Voor 2010 is al één geval bekend. Deze aktes zijn niet rechtsgeldig en kunnen cliënten in grote problemen brengen. De controle op de frauduleuze praktijken is niet waterdicht.

Anna van den Breemer

‘Is dit een dichtgetimmerd systeem? Nee. Er is inderdaad geen notarispolitie’, zegt Wim van Veen, president van de Kamers van Toezicht, de tuchtrechtinstantie van het notariaat. De voorzitters van de Kamers van Toezicht weigeren de namen van geschorste en uit het ambt gezette notarissen door te geven aan het Kadaster. Dat blijkt uit een brief die het Financieel Dagblad in handen kreeg. Volgens Van Veen houden de notariële toezichthouders hiermee niets onder de pet. ‘Er is een wettelijke regeling dat wij deze gegevens opslaan in een register, dat het Kadaster of betrokkenen op aanvraag kunnen bekijken.’

De voorzitters vinden dat het niet aan hen is ‘om in individuele gevallen derden actief te attenderen op bepaalde uitspraken’. Bovendien is het de verantwoordelijkheid van (kandidaat-)notarissen zelf om zich tijdens een schorsing te onthouden van ‘handelingen welke onverenigbaar zijn met hun beroepsuitoefening’, staat in de brief te lezen.

Maar dat gaat niet altijd goed. In 2009 bood ex-notaris Pieter W. het Kadaster in Rotterdam meerdere keren stukken aan over de teboekstelling van schepen met het logo en stempel van zijn voormalige notariskantoor. Eerder dat jaar was W. echter in hoger beroep door de tuchtrechter met onmiddellijke ingang uit zijn ambt gezet, wegens zijn betrokkenheid bij vastgoedfraude met panden in Rotterdamse achterstandswijken.

Het Kadaster moet deze ‘foute’ notarissen door eigen oplettendheid ontdekken, door melding van de vervangend notaris die voor de zaak is aangesteld óf het KNB, de beroepsorganisatie van het notariaat.

‘Wij krijgen de vonnissen door de Kamers van Toezicht toegestuurd’, zegt Erna Kortlang, voorzitter van de KNB. ‘Maar dat is naderhand per post. Die marge is niet waterdicht. Ook sturen sommige rechtbanken geanonimiseerde vonnissen.’ Hierdoor is de registratie bij de KNB van uit het ambt ontheven en geschorste notarissen niet compleet. Daardoor kunnen zij deze informatie niet altijd geven aan het Kadaster. ‘In het kader van de rechtszekerheid, ons grootste belang, is het belangrijk dat deze foute notarissen centraal geregistreerd staan’, aldus een woordvoerder van het Kadaster.

Er ligt al enige tijd een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer dat het mogelijk moet maken om ‘foute’ notarissen bij de KNB centraal te laten registreren. ‘Dat zou helpen om alle schorsingen en uitzettingen op een rijtje te krijgen.’ Kortlang hoopt dat de wet er dit jaar komt, al vreest ze dat het nog minimaal twee jaar duurt voor het voorstel definitief door de Tweede en Eerste Kamer is.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden