Consumptie van vleesvervangers stijgt met kwart
De verkopen van vleesvervangers zoals vegetarische schnitzels en gehakt of tofuproducten, zijn in het eerste kwartaal van dit jaar met 23 procent gestegen....
De verkopen van rood vlees (varkens, rund, kalf, lam en vleessnacks) daalden met 3,1 procent. Dat is de eerste daling sinds 1997, nadat de sector van de BSE-crisis in 1996 was hersteld (en uitgezonderd het jaar 2001, toen de varkenspest Nederland teisterde). Dit blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau GfK en het Productschap Vlees. Vooral gemengde vleesproducten zoals kroketten, burgers, frikadellen of cordon bleu, daalden fors in omzet, met 3,7 procent naar elf miljoen kilo. Marktonderzoekers schrijven de spectaculaire groei van vleesvervangers toe aan het succes van Valess, een vleesalternatief op zuivelbasis dat begin dit jaar op de markt werd gezet. Valess is de eerste vleesvervanger op basis van zuivel. Toch zette de groei in de consumptie van vleesvervangers al eind 2004 in, aldus Marcel Temminghof van GfK. ‘Dus van een Valess-effect is maar ten dele sprake. Het effect wordt pas duidelijk als de cijfers over het afgelopen halfjaar bekend zijn.’ Volgens directeur Wim Engels van Aurelia, een onderzoeksbureau dat zich richt op buitengewone voeding, is de forse toename van vleesvervangers te danken aan de trend onder consumenten naar een gezondere levensstijl. ‘Sinds de vleescrises die we hebben gehad, zie je veel zogenaamde vleesverminderaars; mensen die geen vegetariër willen worden, maar wel twee of drie keer per week bewust geen vlees meer eten.’ Vleesvervangers blijven, met een jaaromzet van vijftig miljoen euro, een nichemarkt. ‘Maar het is wel de snelstgroeiende’, zegt Engels. De sterke toename van de verkoop van kipproducten (+4,6 procent) ligt aan het feit dat de paasaankopen dit jaar wel, en vorig jaar niet in het eerste kwartaal vielen. Met Pasen wordt traditioneel veel kalkoen gegeten.