Consumentenbond: prepaid creditcards vaak te duur en klantonvriendelijk

Prepaid creditcards zijn vaak duur en de voorwaarden zijn klantonvriendelijk. Er zijn veel extra kosten aan verbonden en bij sommige aanbieders kost het zelfs geld als de kaart niet wordt gebruikt. Dat constateert de Consumentenbond die de tarieven van alle Nederlandse kaartuitgevers met elkaar vergeleek.

Stickers van creditcards op het raam van een horecagelegenheid in Amsterdam Beeld anp

Een prepaid creditcard werkt op dezelfde manier als een prepaid simkaart. De kaart kan pas gebruikt worden als er saldo op staat. Als het geld op is dan is het uit met de pret: het is dus geen lening. Daarom is er geen sprake van een BKR-registratie en dat maakt deze geldbeheeroptie populair onder klanten die principieel tegen een dergelijke registratie zijn. Verder hoeven de kaarthouders geen minimum inkomen op te geven. De kaart lijkt dus ideaal voor reislustige jongeren die nog geen vaste baan hebben en in het buitenland toch een creditcard nodig hebben.

Addertje onder het gras

Maar in sommige gevallen zit er een addertje onder het gras. Net zoals bij een normale creditcard worden er een jaarlijkse bijdrage en opnamekosten in rekening gebracht. Anders dan bij een normale creditcard komen er bij de prepaid variant vaak nog opwaardeer-, terugboek- en zelfs zogenoemde inactiviteitskosten bovenop.

Deze laatste kostenpost komt erop neer dat klanten die hun pas langer dan een jaar niet hebben gebruikt een maandelijks bedrag moeten betalen. Bij de aanbieders GWK, Moneypass en Viabuy varieert dit bedrag van 1 euro tot wel 9,95 euro. Bij Money2Go kost het de klant na drie maanden van onbruik al 2,50 euro per maand. Verder hanteren sommige uitgevers ook eenmalige kosten. Zo benadrukt Viabuy dat er de eerste drie jaar geen jaarlijkse kosten worden afgeschreven, maar de kaart moet wel binnen twee weken worden geactiveerd en dat kost 89,70 euro.

Gedachtenloos

Die kosten staan vermeld in de algemene voorwaarden die vaak gedachtenloos door klanten worden aangevinkt. 'Er wordt veel online geadverteerd door prepaid creditcarduitgevers, maar de consumenten zijn zich vaak niet bewust van de kosten die erbij komen kijken', waarschuwt een woordvoerder van de Consumentenbond. Op korte termijn konden de kaartaanbieders niet reageren.

Een ander nadeel is dat prepaid creditcards vaak niet worden geaccepteerd als borg bij een hotel of autoverhuurbedrijf omdat er geen kredietcheck kan worden gedaan. Daarnaast bieden prepaid creditcarduitgevers, met uitzondering van die van ICS, geen verzekering bij diefstal, verlies en beschadiging van aankopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden