Consumentenbond: autopremie honderden euro's hoger als verzekerde niet op begane grond woont

Bij het afsluiten van een autoverzekering kan in dezelfde straat een ander huisnummer of zelfs maar de toevoeging 'bis' of '3-hoog' leiden tot honderden euro's verschil in premie. Tot die conclusie komt de Consumentenbond in een vergelijkend onderzoek naar autoverzekeringen.

Verzekeraars vragen soms honderden euro's meer aan autopremie als het huisnummer een toevoeging heeft.Beeld anp

De bond verwijt de verzekeraars geen open kaart te spelen over hun beoordelingscriteria en vermoedt dat ze dat niet doen omdat de bedrijven mogelijk de wet op de bescherming van persoonsgegevens overtreden.

Aanzienlijke verschillen

De verschillen per huisnummer kunnen aanzienlijk zijn. Op een adres aan de Churchilllaan in Amsterdam scheelt een huisnummertoevoeging 218 euro in premie. In de Noorwitsstraat in Rotterdam schelen twee huisnummers 224 euro. Vier verzekeraars rekenen 7.000 andere premies voor 10 duizend adressen.

Er zijn twee verzekeraars die het huisnummer betrekken bij het vaststellen van de hoogte van de premie: Generali en Reaal. De laatste heeft laten weten dat aan die praktijk in 2018 een einde komt.

Generali kon vrijdag niet uitleggen hoe een ander huisnummer of toevoeging van invloed kan zijn op een object (een auto) dat op straat staat geparkeerd - in veel gevallen niet eens voor de deur. 'De exacte berekening maken we vanuit concurrentieoogpunt niet openbaar.'

De goedkoopste provincie om een autoverzekering af te sluiten is Friesland, de duurste Zuid-Holland: het verschil bij de steekproeven die de Consumentenbond daar nam bedraagt 133 euro voor een volledige cascopremie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden