Consumenten ergeren zich aan AH-monopolie

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft van consumenten klachten gekregen over de overvloed aan Albert Heijn-filialen.

‘Klanten klagen dat ze nu verder weg moeten om in een andere supermarkt boodschappen te kunnen doen’, aldus de zegsvrouw. De keuze van supermarkten is in plaatsen als Den Haag, Amsterdam of Pijnakker beperkter geworden, omdat Albert Heijn druk doende is met het ombouwen van voormalige C1000-vestigingen.

Vorig jaar stootte moederconcern Ahold zijn belang in Schuitema af in ruil voor onder meer een geldbedrag en tientallen C1000-winkels. Omdat de oorspronkelijke overeenkomst tussen Ahold en Schuitema al bestond voor het bestaan van de NMa, is de autoriteit niet betrokken geweest met de verkoop van het belang. De NMa kan pas wat aan een mogelijke (lokale) dominantie van Albert Heijn doen als het bedrijf overnames zou gaan doen.

Albert Heijn (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden