Consument wint bij banksparen

Na de woekerpolisaffaire besloot de Tweede Kamer de rol van de verzekeraars op de spaarmarkt aan banden te leggen. De consument profiteert dankzij een nieuwe spaarvorm van de banken....

Door Robert Giebels

Het is eigenlijk maar een raar woord: banksparen. Zoiets als leesboek en luisterliedje. Ik spaar bij een bank, dus ik doe al jaren aan banksparen, denken veel mensen. Maar het fiscaal gunstig sparen voor langetermijndoelen zoals het huis of de oude dag bestaat nog maar twee jaar.

Banksparen is een reactie op de woekerpolissen. Dat waren verzekeringen waarmee je voor een aanvulling op het pensioen kon sparen, of voor het aflossen van de hypotheek. Het werd een affaire, want in die verzekeringen zaten forse kosten ingebouwd, die het rendement op de polis drukten.

De Tweede Kamer besloot de dominantie te doorbreken van verzekeraars op deze markt van 7 miljard euro. Banken moeten voortaan ook fiscaal gunstige spaarproducten kunnen leveren. Het banksparen was geboren.

‘De meeste verzekeraars reageerden in eerste instantie heel negatief’, zegt Bouwe Kuik, bankspaarspecialist van IG & H Consulting & Interim. Hij onderzocht de populariteit van het nieuwe fenomeen en vindt het niet vreemd dat de verzekeraars problemen met banksparen hebben. Volgens Kuik duurt het nog een jaar voordat de banken meer dan de helft van deze markt in handen hebben. Eerst was die het exclusieve domein van de verzekeraars.

Rabobank is marktleider op de Nederlandse spaarmarkt en ook op de bankspaarmarkt. De bank zet verzekeringen om in bankspaarproducten. En dat is vanuit de bank geredeneerd logisch, want de bankbalans krijgt er een beter aanzien door.

Het banksparen helpt de banken aan nieuw spaargeld dat jarenlang zekerheid biedt op de balans. Dergelijke buffers zijn precies wat banken in het post-kredietcrisistijdperk nodig hebben.

Er is wel een probleem met het banksparen. Financiële intermediairs geloven er uit welbegrepen eigenbelang niet zo in. Ze verdienen er weinig aan en adviseren het daarom hun klanten niet. ‘Maar daar begint verandering in te komen’, zegt Kuik, ‘want ze worden minder afhankelijk van provisie.’

Volgens de consultant is de doelstelling van het banksparen, lagere kosten voor de consument, gehaald. ‘Door het banksparen en de lessen van de woekerpolissen zijn de kosten in de markt lager geworden en de producten begrijpelijker. De consument is de winnaar.’

Het overgrote deel van het banksparen is voor aanvulling van het pensioen. Er zijn marktpartijen die consumenten helpen hun pensioenverzekering over te hevelen naar een bankspaarrekening. De verzekeraar moet daaraan meewerken. Gezien de beroerde rendementen op de polissen ligt oversluiten voor veel spaarders ook voor de hand. ‘Dat sentiment is begrijpelijk’, zegt Kuik, ‘maar doe dit niet onbezonnen, soms kan banksparen ongunstig uitpakken.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden