Consument vraagt om duurzame producten

Duurzaamheid wordt mainstream. Bedrijven kunnen er niet meer omheen, al is het alleen uit kostenoverwegingen.

Van onze verslaggever Peter de Waard

Dit concludeert ING in een rapport dat vandaag in Amsterdam wordt besproken en toegelicht door topfunctionarissen van bedrijven als Ahold, AkzoNobel, CSM, Heineken, Nutreco, Philips en Unilever.

Analisten van ING concluderen dat in 2050 de grote meerderheid van de consumenten duurzaam geproduceerde consumptiegoederen prefereert. ‘Al in de komende tien jaar wordt de grote omslag gemaakt. Wie daar als merkfabrikant niet aan meedoet, zal de grote slag missen’, zegt onderzoeker Marco Gulpers van ING.

Ben & Jerry's en Philips

Bedrijven zoals Ben & Jerry’s en Philips die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, halen al een bovengemiddelde groei, stelt Gulpers. En dat zal doorgaan. Hij wijst erop dat duurzame productie in de toekomst goedkoper zal worden dan andere productie. Daarbij spelen de toenemende schaarste aan schoon water, energie en voedsel een rol, net als de beperking van de CO2-uitstoot.

Daarnaast verschuift de consumptie van de huidige westerse markten naar de nieuwe opkomende markten. ‘In deze laatstgenoemde landen zijn consumenten zich meer bewust van het belang van duurzaamheid omdat zij direct met water- en milieuvervuiling worden geconfronteerd’, zegt Gulpers. In landen als Brazilië, India en China ziet 80 tot soms zelfs 90 procent van de consumenten het belang in van duurzaamheid. In het Westen is dat ongeveer 40 procent.

Koopgedrag

Volgens het rapport zullen de komende jaren de winnaars in de sector consumentengoederen de bedrijven zijn die zich het best weten aan te passen aan de gevolgen van bevolkingsgroei, demografische verschuivingen en verandering van het koopgedrag.

De wereldbevolking zal groeien van 6 naar 9 miljard mensen, wat met name leidt tot een consumptie-explosie in opkomende markten. Tegelijkertijd moet worden ingespeeld op veranderingen in het koopgedrag en de voorkeuren van consumenten.

‘Er zal wel tijd voor nodig zijn voordat deze groep dominant is’, aldus Gulpers. ‘En de ontwikkeling zal mogelijk met schokken gepaard gaan.’

Autodemontagebedrijf Akkie Stomphorst heeft in duurzaamheid geïnvesteerd. (Raymond Rutting / de Volkskrant) Beeld
Autodemontagebedrijf Akkie Stomphorst heeft in duurzaamheid geïnvesteerd. (Raymond Rutting / de Volkskrant)

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden